fbpx

Acquisitie mail

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

Als je op zoek bent naar een acquisitie mail kan ik kort zijn. Die bestaat niet. Iets koud verkopen via email is schier onmogelijk. 

Dat gezegd hebbende, kun je wel ándere dingen ‘verkopen’ via email. Een afspraak bijvoorbeeld, of het begin van een relatie, of een actie zoals iemand iets laten downloaden. 

Maar vrees niet! Een acquisitie mail is nog steeds een van de meest efficiënte marketingtools.

Let op email marketing is een number game. Het gaat om veel en consistent.

Wist jij dat wij, naast het schrijven van converterende emails, ook de emails voor je kunnen verzenden? Plan hier een sparsessie in.

Wat wil je verkopen?

De filosofie van Emailsucces is dat je de aandacht ‘verkoopt’. Dat klinkt super lauw natuurlijk. Maar dat is feitelijk wel waar het op neerkomt. Wat is de waarde van de tijd die je wegsnoept van je doelgroep? Oftewel, je verkoopt eigenlijk de waarde van je mail.

Stadia van acquisitie; bedenk in welke fase de ontvanger zit. 

Startfase, Top of the funnel

Kent je prospect/ lead je nog maar net? Of kent hij/zij je niet, maar heb je de klant wel goed onderzocht en gekeken of jouw dienst of product bij de klant past?… Dan ‘verkoop’ je de relatie, je verkoopt hem of haar (vanaf nu hem) de waarde die jij biedt. Idealiter is dat een mengeling tussen informatie en entertainment. Die je vervolgens weer kunt opdelen en mixen met elkaar. 

Zorg dat die relatie snel gestart is. Gelast als twee stukken staal, gehard in een bad van beton. Je vertelt het verhaal van je bedrijf, van jezelf of de directeur, je stelt het team voor en vertelt een leuke anekdote en wellicht een businesscase. Maar het belangrijkste is dat je meteen een band aangaat. 

Natuurlijk is het lastig, want een band werkt twee kanten op, maar het is nu eenmaal zo dat je in dit geval vooral aan het zenden bent. Maar denk wel bij het zenden: ‘wat heeft mijn prospect hieraan?’ 

Acquisitie mail

Fun

De kans dat jij een concurrent hebt is net zo groot als dat jij dit stuk slechts scant. Logisch, time is money

Maar entertainment is ook een waarde. Zorg ervoor dat de content die je deelt een zekere ‘leukheid’ heeft. De wereld zit vol met stoffige teksten. Als je advocaat bent, of belastingadviseur zeg ik niet dat je lollig hoeft te doen. Maar prachtige foto’s zijn bijvoorbeeld ook al een vorm van entertainment. 

Is de relatie gelegd, dan komt fase 2: Voelen

Stel, je hebt de klant nog niet gesproken, dus je weet niet in welk onderdeel van je dienstverlening hij geïnteresseerd is. Dan kun je gaan voelen.

Dat kan op verschillende manieren:

  1. Zet drie business cases in 1 mail en meet waar je prospect op klikt. Meet daarna door of hij lang op de pagina zit en wat hij nog meer doet op je site. Maar clickrates zijn niet de heilige graad om mee te meten. Je kan ook;
  2. Verschillende emails sturen naar de prospect met verschillende onderwerpen, datgene dat hij opent is datgene waar hij klaarblijkelijk in geïnteresseerd is.
  3. Vraag het op de man af, bijvoorbeeld aan de hand van een enquête.

Overtuig

De eerste reeks emails is gedaan. In je email statistieken kun je goed zien waar interesse voor is. Je weet nu dat de prospect een goed beeld heeft van wie je bent. Hij heeft ook gezien wat je kunt en jij weet dat hij interesse heeft. 

Social proof (sociaal bewijs) is dan de volgende stap. Een succesvolle business case en een referentie worden dan dus de inhoud van de volgende mail.

Close

Daarna zijn de fases van de acquisitie mail voorbij. Je hebt bijna het hele AIDA-model gevolgd, je hebt de aandacht gekregen, interesse gewekt, verlangen gekweekt. Nu moet je gaan voor de actie.

Bijvoorbeeld een face 2 face actie of een verkoop.

Acquisitie mail

Dan is het zover, nu moet je vragen naar de deal. Ja of nee? 

Lukt dat niet per mail dan kun je bellen of proberen een belafspraak in te plannen.

Deal?

YES! Mooi moment.

Nog geen deal?

Geen ramp, je hebt een prospect koud benaderd en er gaan nou eenmaal minstens 7 tot 8 momenten en soms wel maanden aan contacten voorbij voordat er een deal plaatsvindt. Wat nu belangrijk is, is dat je je lead nurtured. Je moet top-of-mind blijven. 

Top-of-mind awareness

Ik ben ook een verkoper. Geloof me, we vinden niks frustrerender dan een deal die niet doorgaat. Toch zijn de beste salesmensen diegene die nooit opgeven. Dat heb ik inmiddels wel geleerd. Maar je kunt maar zo vaak bellen voordat iemand geïrriteerd raakt. 

Top-of-mind blijf je door maandelijks een email update te schrijven, een nieuwsbrief, wederom met het beproefde recept, menselijke verhalen, infotainment, cases en trends. Het is de ultieme manier om wel in het hoofd te blijven van de prospect. 

Je weet namelijk nooit waarom hij nu geen akkoord geeft, geen geld, toch te weinig vertrouwen, gedoe met klanten. Er zijn zaken die buiten jouw invloed vallen. MAAR, blijf bezig, geef niet op. Je stuurt er na een paar maanden gewoon tussendoor weer een acquisitie mail uit 😉

Uitbesteden

Wat je ook kunt doen natuurlijk is het uitbesteden van je nieuwsbrief. En wel bij…. ONS!, neem contact met ons op.

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top