Behandel je Linkedin post als een dure advertentie in een b2b magazine

LinkedIn content is nu een van de meest belangrijke b2b communicatiemogelijkheden. LinkedIn neemt een bijzondere plek in omdat we allemaal op LinkedIn zitten en we zitten er allemaal op om te kijken wat onze klanten doen. Iedereen is op zoek naar business, dus we besteden veel tijd op Linkedin.

Daarnaast is denk ik dat wanneer je aan het werk bent je ook een soort relax momentje/ social media ‘fix’ nodig hebt voor jezelf. Dat je zegt oh ik ga nu ff dit doen, maar eerst check ik nog even LinkedIn, omdat het ook een beetje vermaak is. Maar omdat het LinkedIn is, appelleert het ook aan werk. Dus kun je zeggen dat je aan het werk bent, dus niemand ziet het alleen maar als vrije tijd daarom zitten veel mensen op LinkedIn.

Dus dat mega bereik moet je serieus nemen. Er zit nu bij bijna niemand een ‘lijn’ in de communicatie. Als je zzp’er bent is dat misschien minder erg maar als je een groter bedrijf hebt met 5 of 10 of 40 man is het interessant om na te denken over je LinkedIn strategie.

Meem je LinkedIn strategie serieus

En hoe bepaal je die koers? In eerste instantie bepaal je welke toon ga ik aanslaan? Is dat vrolijk is dat jolig is het super zakelijk of is het zakelijk met een luchtig tintje?

Ten tweede wie gaat het schrijven? Vanuit wie gaat jouw bedrijf communiceren? Zijn dat je accountmanagers? Dat doen ze vaak in hun eigen naam, dat doen ze al en daar heb je weinig controle op.

Je hebt twee goede opties; je LinkedIn pagina of directeur/ hoger management.

De directeur heeft al vaak heel veel volgers en een directeur of CEO heeft aanzien, het bereik is heel groot.

Jet bedrijfsprofiel pagina moet je vaak opbouwen en daar moet je heel erg veel vanuit het bedrijf communiceren. Is een lange termijn welke prima is, het is alleen niet geschikt voor heel veel bedrijven.

Mijn advies is vanuit de directie te communiceren en te ‘liken’. Het meest pragmatische en het snelste resultaat wat je kunt behalen.

Wat

Documenteer je reis naar je doel, vertel wat je doel is en vertel wat je doet. Vertel dat je hovenier bent en dat de buxus mot heel erg penetrant is en vertel wat jij daar tegen doet bijvoorbeeld en dat is dan een LinkedIn post.

Professionalisering

Die LinkedIn posts zijn gratis tips en vertellen wat je doet, maar daar hoort ook een goeie afbeelding bij en dat is wat vaak mensen vergeten. Dus niet altijd een selfie of een pratend hoofd in de woonkamer, want ook al heeft dat een tijdje gewerkt nu denk ik of heb ik het vermoeden dat dat irritatie opwekt.

Zorg ervoor dat die afbeeldingen ook in ‘lijn’ zijn. Heel gek want mensen die advertenties plaatsen die denken daar over na en die zeggen logo rechts onderin een call to action en een vrolijke dame die lacht. Ik noem maar even wat. Dat kan bijvoorbeeld zijn; we maken alleen maar zwart-wit foto’s en we doen een logo’tje rechtsboven.

Behandel LinkedIn als een volwassen advertentie platform. Behandel jouw LinkedIn post als een advertentie in de belangrijkste b2b magazines.

En als je op die manier ernaar gaat kijken ga je ook realiseren dat het zo is. Want jouw primaire doelgroep zit op LinkedIn, jouw primaire doelgroep zowel qua klanten als prospecten als eventueel personeel zit op LinkedIn dus daar wil je ook een professioneel uiterlijk naar toe hebben. Of in ieder geval een uiterlijk waarbij je de juiste mensen aantrekt het juiste imago laat zien.

Het juiste imago creëer je dus door

 1 na te denken over hoe klinken we, welke toon gebruiken we

2: wat ga ik doen? Welke content ga ik delen

3: welke afbeeldingen doe ik erbij welke stijl hanteer ik?

To do

Schrijf niet zelf je teksten. Dat is een hele belangrijke en ik zal je ook vertellen waarom.

Een directeur ziet mogelijkheden en ziet kansen. En een directeur denk dat iedere post een verkoop is, maar dat is het niet en dat is van alle kanten fout en daar kan je de directeur niet kwalijk over nemen, want de directeur is dat meestal gewend.

Het is belangrijk dat je authentiek overkomt en dat de doelgroep zelf de beslissing neemt of de link legt: ’hé zij doen dat, dat wil ik ook’’.

Dus niet een post met: ‘kijk is wat we doen! ‘wil jij ook een…?

Nee dat: ‘wil jij ook eens informeren naar…’ is de meest waardelooste nutteloze vreselijke 16 jaar oude puber versiertruc die je maar kunt bedenken.

Natuurlijk snap ik dat als jij een hovenier bent en je regelt voor mij dat de buxusrups niet kan nestelen dan snap ik dat jij dat doet die link kan ik zelf leggen, dan hoef jij mij niet te vertellen of ik dat ook wil. Dat snap ik toch wel. Dus beledig mijn intelligentie niet, maak niet zo’n een domme fout, het klinkt te sales achtig het klinkt te needy haal dat meteen weg.

 Iedereen zegt dat een call-to-action belangrijk is, maar in mijn beleving tenzij je een uitnodigingen verstuurd of een webbenar doet is een call-to-action in de continue LinkedIn strategie niet slim.

Hoe vaak?

Dat is een lastige, dat is voor ieder bedrijf anders heb je elke dag wat leuks te melden? Doe het elke dag. Met het risico inderdaad dat mensen moe van je worden, maar als jij heel erg ambitieus bent en je wilt veel meer mensen benaderen dan is het constant uitnodigen  voor nieuwe LinkedIn contacten en heel veel content produceren een hele goeie strategie.

Maar om het pragmatisch te houden en consistent;

laat je 1 keer in de 2 weken interviewen door een marketeer of een PR- medewerker. Een marketeer denkt veel meer na over de doelgroep en welke vragen interessant voor de prospects en de klant of de potentiele medewerker. D

Dus elke 2 weken een LinkedIn post dat is behapbaar en heb je meer tijd of heb je meer behoefte of zie je dat er veel van meer content te vertellen is dan doe je het 1 keer per week.

Dus nogmaals:

behandel LinkedIn als je belangrijkste en duurste b2b advertentie platform.

Laat de teksten schrijven door iemand anders (wel in jouw toon natuurlijk)

Wees consistent

Resulteert:

  1. Hierdoor zorg je ervoor dat je altijd top of mind bent.
  2. dat je je eigen imago creëert doordat je authentiek bent natuurlijk en
  3. Upselling
  4. Loyale klanten, want je creëert een emotionele binding
  5. Personeel; de mensen die jou volgen zitten waarschijnlijk in dezelfde branche en als je die mensen nodig hebt en je vertelt over de leuke vrijdag middag borrel. Je laat zien hoe knap je bent je laat foto’s zien van het teamwork, gaan potentiele werknemers denken: ‘hey, daar wil ik ook wel werken!’

Dat is mijn LinkedIn strategie 2019.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *