fbpx

Case: Cavataria

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

Cavataria?

Begin 2018 was Daan Kroone van Day Foodbar de eerste restaurateur die geloofde in mijn relatiemarketing filosofie. 

In mei 2018 startte onze samenwerking om een verdieping te zoeken met de huidige vaste gasten en een relatie op te bouwen met de nieuwe gasten via e-mailmarketing.

Day Foodbar had een andere locatie in Amsterdam Zuid. Maar deze zaak had meer potentieel.

CavaTaria Amsterdam Cornelis Krusemanstraat

Locatie, locatie, locatie

Waar Day Foodbar een hele eigen keuken en sfeer heeft in Amstelveen, telt ook locatie mee in horecasucces. Het restaurant in De Krusemanstraat in Amsterdam staat relatief afgezonderd in vergelijking met het Stadshart van Amstelveen.

Het idee was een buurtfunctie te creëren en zodoende te groeien, maar er is in die buurt erg veel concurrentie.

Verzin een list

Het restaurant was prachtig, mooi terras, goede kaart. Maar er zat meer potentie in. Wat ga je doen?

Gelukkig zitten we altijd vol goede ideeën 😉

Foto Parool CavaTaria

Positionering

Als je een dergelijk probleem als marketingbureau krijgt gepresenteerd, ga je kijken naar de concurrentie. Hoe doen zij het? Wat gebeurt er in de branche?

Door mijn ervaring als horecaleverancier met Schoonspoeler heb ik kijk op horeca. We leverden Schoonspoelers aan meer dan 1.000 punten waarvan zeker 70% horeca en dit in de hele stad, van kroeg tot toprestaurants. Van de wallen tot sjiek Zuid.

  • Wie ben je?
  • Wie is je doelgroep?
  • Waar zit je doelgroep?
  • Welke creatieve variabele bedenken we?

Samenwerking

Ik kan wel van alles bedenken, maar een restaurant is complex. Je hebt je personeel, je keuken en je productie. Dus ‘wie ben je?’ (en wat kan je) is erg belangrijk. 

Cavataria

Op keuken en eten alleen ga je het niet redden met de huidige concurrentie. In een straal van 2 km zitten absolute toprestaurants. Bovendien moet je dat ook willen en kunnen met je personeel. 

Dus waarmee kun je je dan nog onderscheiden?

  1. Iets wat er niet (veel) is
  2. Een unieke beleving

Let’s get Spanish

Daan houdt van gezelligheid en van Spanje. En in Amsterdam zijn niet veel authentieke Spaanse restaurants.

Dus wie ben je? Een Spaans restaurant in Amsterdam Zuid.

Creatieve positionering

Als je niet in de ‘loop’ zit moet je iets unieks bedenken om mensen te trekken. Dus gingen we brainstormen. 

Concurreren op eten was ook geen optie, dan heb je nog prijs als mogelijkheid (all-in buffet bijvoorbeeld) of een uniek concept.

We gingen voor het concept omdat ‘beleving’ in mijn opinie niet alleen ideaal is voor marketing, maar ook voor klantenbinding en een reden biedt om iets unieks te beleven. Daar is veel behoefte aan.

CavaTaria

Champagneria’s kennen we. Maar dat is alweer een beetje voorbij. Je richten op de Spaanse variant Cava bestaat nog niet. Als leuke naam werd een mix (helaas niet door mij) bedacht tussen cafetaria en champagneria: CavaTaria.

Preach

Het restaurant heeft prachtig glas in lood en (met een beetje fantasie) iets kerkelijks. In een brainstorm bedachten we: Holy Spanish Food. Enerzijds omdat Spanje natuurlijk ook religieus is en anderzijds omdat het veel marketingtools biedt.

Leuk detail: eigenaar Daan Kroone is de zoon van een lector. Dus er zit absoluut affiniteit met religie. Hij kon al zijn kennis en affiniteit inzetten om de juiste sfeer te creëren. Want je kan het wel bedenken als reclamebureau, een eigenaar moet het ook leuk vinden natuurlijk. En of Daan het leuk vindt, hij ging helemaal los met de meest uiteenlopende artefacten, schilderijen en prentjes zodat het concept geweldig uitgewerkt is.

Kerk

Het kerkelijke werd het uitgangspunt. Het heilige genieten. De zaak richtten we helemaal kerkelijk in met een ondeugend karakter. 

Onderdelen als:

De cavakapel waar je zelf een bijzondere cava kunt uitkiezen

Cavakapel Cavataria

Een biechthokje 

Cavataria

De zeven geboden op de muren

Een genietgebed

En in de kelder ‘de hel’ waar de duivel zetelt op een troon van billen, een duivelse dame en grappige spreuken.

Wie is je doelgroep?

De bediening, keukenpersoneel en bedrijfsleider is jong. Er is veel plezier en ruimte voor beleving. 

Bovendien, de dame kiest vaak het restaurant. Dan is de uitstraling erg belangrijk. En beleving is uniek.

De onderdelen van het restaurant zijn dus ontzettend ‘Instagrammable’, oftewel heel geschikt om te delen op sociale media, daar waar de doelgroep zit.

Je wilt het mogelijk maken voor de gasten om te delen, vandaar de outrageous toiletten en losse ervaringen in het restaurant.

Visueel

Niet alleen in de zaak kijk je je ogen uit, ook het logo en de uitingen zijn professioneel uitgewerkt: lettertype, losse stijlelementen en kleurgebruik vormen één geheel.  Onze lead designer Sigrid Bliekendaal weet daar wel raad mee.

Sekte?!

Een leuk, bijzonder onderdeel van de huisstijl vind ik de losse elementen die je in je uitingen kunt gebruiken. Het geeft ook iets unieks, alsof het bestaande beelden zijn uit een mysterieus geloof. 

Niets is minder waar; het zijn losgetrokken onderdelen van de bestaande glas in lood patronen. 

Sneeuwbaleffect 

Door een unieke restaurantervaring te bieden (ik verklap niet alles) genereer je mond-tot-mond reclame. 

De heilige twee-eenheid

1: adverteren

Daarnaast wil je nieuwe mensen bereiken. Dat doe je door op Facebook en Instagram advertenties te plaatsen. Een wekelijks gesponsorde post met bijvoorbeeld je weekmenu of andere leuke zaken die je bedenkt.

2: relatiemarketing

Zodra je nieuwe gast in de zaak komt, wil je graag contact houden. Dan is, naast social media, e-mailmarketing de heilige graal omdat je rechtstreeks contact kunt houden met je gast. 

We bieden, geheel in de customer journey, een kaartje aan de gast aan bij het afrekenen. 

Win een diner voor twee, schrijf je in voor de nieuwsbrief’

Horeca email kaartje

Nieuwsbrief

Voor wie denkt dat nieuwsbrieven niet meer gelezen worden… We waren er na Corona even tussenuit. We stuurden een e-mail en de agenda liep vol. Beter wordt het niet. Maar dat lukt niet alleen met een nieuwsbrief, het is het hele plaatje.

Nieuwsbrief CavaTaria

5 succesfactoren voor een restaurant

  1. Een goede ervaring (personeel, eten en inrichting)
  2. Lekker eten
  3. Doen wat je belooft (een unieke ervaring krijgen)
  4. Social media top of mind blijven
  5. Engaging e-mailmarketing
Advertentie CavaTaria
Advertentie

Holy results

Na meer dan een jaar in het nieuwe concept is het een goedlopende zaak. Dat betekent niet dat je niks meer hoeft te doen (helaas). De concurrentie is groot. Maar door de bovenstaande 5 elementen goed in te vullen en aandacht blijven schenken, ben je goed op weg!

Ben jij benieuwd wat wij bedenken voor jouw restaurant of horecabedrijf?

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top