fbpx

Case: Het Hoofdkwartier koffiebonen

Hoofdkwartier koffiebonen, email marketing

Als je houdt van koffie ken je waarschijnlijk het Hoofdkwartier Koffiebranderij. Passie vind ik een uitgesleten woord, en toch is dat het eerste wat je te binnenschiet als je binnenkomt in de ‘mancave’ die het Hoofdkwartier is. Lees hoe we een open rate van 84,42% realiseerden.

Mancave

De Chesterfield bank, een verdwaalde motor (je ziet James Dean er zo op zitten) en de snuisterijen her en der verspreid in de loods. Het is gewoon cool. Meng dat met de geur van gebrande koffie uit alle windstreken én het opknappen van oude Italiaanse espresso machines en je waant je in een heus jongensboek. 

Marketing

Als marketeer (mijn rol in dit geheel) word je daar gewoon heel blij van. Je hoeft je niet af te vragen wat de ‘purpose’ is en hoe je de koffiebonen in de markt zet. Je hoeft bijna alleen maar een foto te maken en ermee te adverteren. 

Maar goed. Dan kijk je bij andere (kleine) koffiebranders en dan zie je ook de handen door de bonen gaan, de ruwe zakken en dito mannen waarvan je weet dat ze hun oksels niet scheren… 

Dan lukt het dus niet met alleen die foto… Toch maar even een strategie en een plan bedenken. Want, hoeveel passie je ook hebt. En hoe leuk je je werk ook vindt, er moet toch geld verdiend worden. 

Marketinglan

In een marketingplan wil je weten, wat je, wanneer doet. Je wilt je marketingeuro’s immers zo goed mogelijk benutten, je wilt je vaste klanten fans maken én nieuwe klanten krijgen.

Leuk vak heb ik toch 🙂

Dus:

1 nieuwe klanten werven

2 top of mind blijven bij bestaande relaties (en aan hen blijven verkopen/ upsellen)

Een belangrijk onderdeel is e-mailmarketing bij e-commerce. Want, schaalbaar, luchtig, meetbaar, uit te besteden en… leuk!

Dat blijkt. Want het Hoofdkwartier heeft FANS. We sturen zes keer per jaar een email en de laatste email had (samen met een reminderemail) 84,42% open rates. Oftewel meer dan 8,5 op de 10 mensen openden de email.

Hoe krijg je zulke hoge open rates van je email nieuwsbrieven?

1. Een goed bestand is natuurlijk van belang. 

Mensen die zelf hun email adres hebben ingevuld. Maar goed, dat zegt niks want als je waardeloze nieuwsbrieven stuurt is dat niks waard.

2. Een leuke/ interessante nieuwsbrief onderwerpregel en subonderwerp

Belangrijker dan de onderwerpregel wordt het niet. Wij zorgen ervoor dat ‘ie in ieder geval aansprekend is en triggert om te lezen en vaak ook met de naam van de ontvanger erin.

Maart:

Van Brazilië tot Indonesië wij hebben ’em weer!

Je kan rekenen op onze superieure kwaliteit bonen.

3. Een mix tussen commercie en waardevolle content

Natuurlijk willen we als consument soms een actie. Of de koffie van de maand niet missen (fomo) maar we willen ook graag iets lezen over het onderwerp. Maar waardevolle content kan ook esthetiek zijn. Mooie foto’s van espresso machines bijvoorbeeld.

4. Tone of voice

Heel belangrijk dat de toon van de teksten passen bij het bedrijf. Hoofdkwartier koffiebranderij heeft een licht ironische ondertoon én enthousiasme over koffie. Een prettige ‘blend’ om te lezen. 

Volop content benutten

Als je dan bezig bent met de inhoud van je nieuwsbrief wil je die content volop benutten. Als zij teksten schrijven in dit geval over de crema van de koffie, hergebruik je dit voor je social media en je website. Op die manier kietel je ook weer allerlei algoritme van Google en Facebook. 

Wij maken altijd als extraatje een social media afbeelding die de nieuwsbrief samenvat in beeld. 

Kortom, een fijne klant waar we hopelijk nog lang mee samenwerken.  En waar we tevens social media advertenties voor bedenken en runnen:

Denk je ook aan e-mail marketing? Kom je soms creativiteit tekort of zie je er huizenhoog tegenop om weer te schrijven? Laten we dan samenwerken

Hans Breuker. 020 261 94 05

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top