fbpx

Case: Makelaar marketing voorbeeld voor Westwijk Makelaars

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

Makelaar marketing voorbeeld. Voor Westwijk Makelaars bedachten we een marketingplan.

Omdat makelaars vaak niet weten waar hun klanten zitten en vooral reactief werken is het super belangrijk om relatiemarketing technisch helemaal on point te zijn natuurlijk 🙂

Makelaar marketing voorbeelden:

Mond tot mond reclame

Makelaars moeten het vooral hebben van mond op mond reclame (90% van de klanten van een makelaar komt via via). Mijn visie is als je klanten via via komen je je klant iets moet GEVEN om over te praten, dus stimuleer dat gedrag in plaats van hopen dat de klant maar weer naar je toe komt. Huizen en hypotheken zijn altijd een dankbaar onderwerp op een verjaardag.

Als je je als makelaar wilt onderscheiden zul je verder moeten gaan dan de rest zodat men over je gaat praten. Bovendien is er disruptie komende, internetmakelaars zijn in opkomst. Dan is het persoonlijke contact (en natuurlijk het ontzorgen) hét onderscheidende vermogen van een makelaar.

Makelaar marketing voorbeeld

Naamsbekendheid

Een ander voorbeeld voor makelaar marketing is om te groeien als makelaar is werken aan je naamsbekendheid. Het merk Westwijk makelaars moet goed vindbaar zijn en op een authentieke manier. Wim zet zich in op advertenties en wou kijken wat er nog meer mogelijk was.

Mij leek het een te gek idee om in iedere straat van Westwijk een korte video te maken. Is toch te gek?! In iedere straat een video. Hoe bedoel je niche en kennis laten zien. We zijn begonnen met wat algemenere filmpjes over Amstelveen zelf en werken vanzelf naar de straten toe.

Waarom?

  • Youtube is nummer 2 zoekmachine heeft 3 miljard zoekopdrachten per maand.
  • Als je je oriënteert om ergens te wonen wil je graag video content consumeren (Liu, X (2018). Video Content Marketing: The Making of Clips. Journal of Marketing, 82(4), 86–101)
  • Ik geloof heel erg in authenticiteit Wim is een hele persoonlijke makelaar die echt kijkt naar de mens. En een ouweneel, dus dat laten we ook zien
  • Je kan een emotionele band aangaan met Wim, een gezellige makelaar met kennis van zaken. Gunning.
  • De filmpjes zijn vooral bedoelt voor YouTube. Die filmpjes zijn een soort onroerend goed dat nooit verdwijnt.

Resultaten

Na het maken van twee videotjes hebben we duizenden views verdeelt op LinkedIn en Facebook gegenereerd. Maar belangrijker, zoek in YouTube naar Westwijk (een wijk in Amstelveen) en Wim staat al op pagina 1.

makelaar marketing voorbeeld

Meerdere klanten die Westwijk makelaars vonden door de filmpjes en hun huis onderbrachten bij Wim.

Uiteraard had ik vooraf gekeken naar de concurrentie en die kunnen we aan 🙂

Doel

  • Met de laagdrempelige filmpjes laten we zien dat Wim kennis van zaken heeft
  • Hoge vindbaarheid op Youtube (nu al op pagina 1)
  • Bevestigen imago van Westwijk Makelaars als een vriendelijke en laagdrempelige makelaar.
  • Het in eigen beheer hebben van advertentiemateriaal (je kunt te allen tijden op verschillende doelgroepen bijvoorbeeld targetten in Facebook. Bijvoorbeeld doelgroep 55 plus die wellicht hun huis willen verkopen in de wijk, want het is echt een wijk voor jong gezinnen. In een hoogconjunctuur kun je op deze manier wellicht wat huizen ‘losweken’.)

PS-en

Er kwam commentaar dat de filmpjes wat te lang zijn en niet zo flitsend. Dat ergerde me natuurlijk want daar heb ik over nagedacht. Ik zweer bij authenticiteit. Hoe dichter we blijven bij de persoon/ bedrijf. Hoe beter de doelgroep een binding met je aan kan gaan. Als je een super gelikt en strak filmpje gaat maken ga je voorbij aan je doel. En Wim is nou eenmaal iemand die graag praat. Als jij een snelle jonge zakenman bent die graag op het scherpst van de snede onderhandeld en snel zaken wilt doen is Wim misschien niet jouw kopje thee. En veel bedrijven zijn dan bang dat ze klanten mislopen.

Maar het tegenovergestelde is waar, je bent veel duidelijker voor je doelgroep. Als wij snelle filmpjes zouden maken zou je geen echt beeld krijgen van Wim en is er geen congruent beeld. Met andere woorden, als Wim iedere keer in een kostuum in de video’s zou optreden en dan ontmoet je hem in zijn polo klopt het plaatje niet.

Bovendien moet je doelgroep in gedachten houden bij het maken van zulke video’s. Die bestaan uit:

  • Mensen die geïnteresseerd zijn in het kopen van een huis in westwijk. Die willen zoveel mogelijk informatie, dat kan niet uitgebreid genoeg.
  • En bekenden (relaties) die Wim weer zien en zien dat hij leuk bezig is. Met andere woorden, je bent weer top of mind.

Daarnaast ben ik van mening dat in dit geval je beter een goedkopere productie moet aanhouden en meer video’s moet maken dan duurdere producties en minder in aantal.

Makelaar marketing voorbeeld

een flyer met een woordzoeker, de antwoorden kan je plaatsen op Facebook en een bon mee kan winnen. Dat is een leuke, praktische manier om iets te bieden.

Makelaar marketing voorbeeld

 

 

Een leuke zijnoot is dat wij als De Relatiemarketeers dus steeds meer marketing strategieën schrijven en uitvoeren. En dan voel ik me net als Super Mario die een paddestoel op zijn hoofd krijgt en groeit! Bup bup buuuuuuup bup! Let’s go!

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top