fbpx

Wat is Content Marketing?

Content marketing is het creëren en verspreiden van journalistieke, behulpzame, publieksgerichte inhoud die uiteindelijk je klantwerving verhoogt. In mijn opinie, het liefst op een entertainende manier.

Het gaat niet enkel om informatie over de producten of diensten die je verkoopt, waar het op neer komt is dat je je klanten en potentiële klanten van informatie voorziet, ideaal gezien vanuit jouw unieke expertise of ervaring. Dus het doel is dat je klanten ervan kunnen leren en het hun beslissingen makkelijk maakt. 

De standaard verkooppraatjes zijn achterhaald en mensen zien daar doorheen. Het is erg gemakkelijk om online onderzoek te, dus zorg dat ze daardoor uiteindelijk bij jou terecht komen.

Wat ik erg belangrijk vind is dat je de content op jezelf richt. Dat klinkt gek maar er is inmiddels zoveel SEO marketing gedaan dat het hele internet ondergedompeld is in saaie, voor Google geoptimaliseerde teksten. Begrijpelijk natuurlijk, maar ik verwacht dat zoekmachines korte metten mee gaan maken. Immers, zij willen dat je antwoord vindt op je vraag. Én ze willen dat je vaak terugkomt dus willen ze kwalitatieve antwoorden geven en geen suffe blogs die duidelijk alleen maar om traffic draaien.

De meeste zoekopdrachten zijn tegenwoordig long tail. Dat betekent dat het meer dan 4 woorden bevat. Bijvoorbeeld: ‘Zwarte v-hals t-shirts voor mannen’. Daar wordt weliswaar veel minder op gezocht dan op ‘t-shirts’ maar de conversie is veel beter.

Dus voor SEO en vindbaarheid is een goede content marketing strategie verstandig.

Er zijn veel verschillende tacktieken om je doelgroep te voorzien van interessante content denk aan white papers, video’s, e-boeken, email nieuwsbrieven, sociale media, direct mailings (post) en blogs. 

Ze hebben allemaal zijn eigen voor- en nadelen en doelen, maar uiteindelijk is het doel dat ze bijdragen tot het verhogen van de relatie met de klant.

Waarom is Content Marketing belangrijk voor je bedrijf?

Content marketing is al een tijdje het modewoord, het buzzword, en terecht. Niet alleen wordt er vertrouwen opgebouwd met de klant, er worden ook leads gegenereerd. 

Welk merk kan tegenwoordig nog bestaan zonder social media, video’s, podcasts en invloedrijke campagnes? Er is een veelvoud aan Content Marketing stratetegiën, waarvan een aantal, zoals het SEO blog en de e-mail nieuwsbrief, die in het standaard pakket behoren en veel andere additionele opties. 

Hieronder zullen we deze allemaal uitgebreid bespreken. 

Waar moet een goede content marketing strategie aan voldoen?

Reputatie bevestigend 

Wij werken voornamelijk voor ZZP-ers en midden en klein bedrijven. De meeste bedrijven verkopen diensten, sommige producten. Wat belangrijk is, is dat je een relatie opbouwt, dat je als betrouwbaar wordt gezien. Zeker bij de verkoop van diensten, want die zijn niet tastbaar, je reputatie is dan essentieel.

Een goed voorbeeld om je reputatie hoog te houden zijn testimonials. Social proof… We zijn nu eenmaal mensen, we willen andere mensen zien die zorgen voor bevestiging. (Ik heb bijvoorbeeld een aantal cases op mijn website)

Een andere tip is om je expertise te laten zien. Dus door te reageren op artikelen en nieuws. Maar dat kan ook door opmerkingen te plaatsen onder berichten van anderen op Linkedin, Twitter of andere social media als Linkedin en Twitter. Mijn grote voorbeeld Gary Vaynerchuck noemt dat de “$1,80 strategy’, jouw ’02 cents’, een Amerikaans spreekwoord voor ‘mening’, doe dat negentig keer per dag en gaan als een banaan, lees het artikel hoe je dat precies doet.

‘The truth is, the way to win on social media is to actually be social ‘

Ik heb dat bijvoorbeeld gedaan door inhoudelijk te reageren op de Nationale Marketing enquête. Maar ik doe dat ook door filmpjes te maken waarin ik inhoudelijk op marketingzaken in ga.  

Eisen voor goede content

  1. je moet er iets van leren of het moet emotioneel iets met je doen
  2. de informatie moet juist zijn (een mening moet ook onderbouwd zijn)
  3. goede vormgeving is essentieel, ruime spatiering leest prettig en afbeeldingen geven lucht aan een geschreven artikel, video mag lekker ge-edit zijn
  4. wees consistent, ben je grappig of juist formeel, kies een lijn en behoud die. Bij mij is het door een klant benoemd als positief brutaal. Beter had ik het niet kunnen bedenken.
  5. Relevantie. Waarom moet iemand dit lezen (let op, ik vind amusement ook relevant!)
  6. Wees persoonlijk, ben je ZZP-er of MKB, zorg ervoor dat de zienswijze persoonlijk is daar het te baseren op jouw visie, gevoel of ervaring. 
  7. Stop selling. Superbelangrijk, je moet zelf de doelgroep de conclusie laten nemen voor jou te kiezen. Pull strategie.
  8. Stop met saaie shit. Tenzij je een super expert bent voor de superexperts. En dan nòg vind ik het leven te kort voor gortdroge teksten. 
  9. Inspireer, probeer de doelgroep te motiveren en inspireren, lastig maar zeker niet onmogelijk.

Content onderwerpen

Dat vinden de meeste mensen lastig. ‘Wat moet ik delen?’ Bij deze de basis van jouw content strategie:

  1. Reageer op nieuws
  2. Reageer op anderen
  3. Vertel jouw verhaal (wat ben je aan het doen, een onuitputtelijke bron van content)
  4. Verzamel interessante content (dat noemen we gecureerde content, doen magazines al eeuwen)

We hebben besproken waar goede content aan moet voldoen. Nu gaan we in op de middelen.

Wat valt er onder Content Marketing?

Content marketing is een gigantisch begrip, en bevat alles wat je kan bedenken onder ‘materiaal’ of ‘inhoud’ wat je wil delen aan je publiek, en waardoor je jezelf, je producten of je diensten promoot. 

Het gaat dan om bijvoorbeeld email nieuwsbrieven die je naar je potentiële klanten doorstuurt, filmpjes of infographics die je deelt op Facebook of Instagram, of blogs die je schrijft voor je website. 

Maar, het gaat ook om de website zelf, de strategie voor je Social Media campagne, zorgen dat je zichtbaar en zoekbaar bent op Google, en meer. Hieronder een greep uit de mogelijkheden, onder andere een aantal waar geen enkel bedrijf meer zonder kan in de digitale wereld. 

E-mail nieuwsbrief, email marketing

Mensen die denken dat in het huidige Instagram tijdperk de email nieuwsbrief overbodig is geworden hebben het mis! Niet alleen blijft het een goede manier om je boodschap over te brengen, maar vooral ook om bij je klanten ‘top-of-mind’ te blijven. 

Door maandelijks een e-mail uit te sturen naar al je klanten en potentiële leads, zorg je er voor dat ze weten wat er gaande is, dat je actief en successvol bent en dat ze bij jou altijd terecht kunnen voor benodigde services en producten. 

Zorg voor korte stukken waardoor mensen geïnteresseerd blijven en niet afhaken omdat de teksten te lang zijn. Leuke nieuwtjes, persoonlijke ervaringen, nieuws uit de branche en resultaten of cases zijn goede voorbeelden van nieuwsbrief items. 

Je zorgt ervoor dat niemand je vergeet, je bent niet afhankelijk van algoritmes of platforms.

Eventueel leiden de onderwerpen weer naar je website waar je uitgebreidere artikelen kunt plaatsen voor mensen die meer willen weten en eventueel richting een call 2 action kunt leiden.

Website

Je website moet de centrale plek zijn voor al je content marketing inspanningen. 

Als je een e-mail nieuwsbrief stuurt, moet die gelinkt zijn aan je website. Blogposts en sociale media brengen bezoekers naar de volledige artikelen op je site. Alle geprinte materialen die je op beurzen of conferenties deelt linken terug naar je website. 

Als potentiële klanten op zoek zijn naar producten of services die je biedt, wil je dat je website als top resultaat bovenaan staat. Alles komt weer terug naar je site en deze is daarom ook zeer belangrijk om al je andere inspanningen te combineren. 

Vooral ook de ‘over ons’ pagina wordt te vaak over het hoofd gezien omdat er voornamelijk gefocust wordt op de producten of diensten die je levert. 

Maar de ‘about us’ pagina moet goed in elkaar zitten zodat mensen je makkelijk kunnen bereiken en weten met wie ze te maken hebben. Waarschijnlijk bezoeken potentiële klanten je pagina om te kijken of ze je vertrouwen. Ze willen een blik achter de schermen om te zien of ze zaken met je willen doen. Ze zijn op zoek naar antwoorden over je bedrijf; is je bedrijf groot of klein? Is het een publiek bedrijf, een privé- of familiebedrijf? Hoe lang bestaat het bedrijf al? Waar ben je gevestigd en wie werkt er en wie bestuurt het? Waarom zou ik zaken met je doen in plaats van met de competitie? 

De dingen die je op een over ons pagina zet zijn dan ook feiten, geen hype. Zorg dat je inspireert en vertrouwen creëert. Maak een connectie met je klanten en vermeld credentials, certificaten en gewonnen prijzen. 

Hier verzamel je al je content, van afbeeldingen, video’s, artikelen en de hele reutemeteut. 

SEO

Vervolgens is het belangrijk om te zorgen dat je site ook goed vindbaar is. Als mensen zoeken op producten of diensten die je levert, wil je dat ze meteen bij jouw pagina uitkomen, en niet bij iemand anders. 

Dit wordt gedaan via SEO of Search Engine Optimization. Dit houdt in dat je website goed in elkaar zit (snelheid en techniek), dat je afzonderlijke pagina’s goed benoemd zijn en alle headers en afbeeldingen goed genaamd zijn (alle metadata is erg belangrijk) en dan gaat het verder voornamelijk over de inhoud van je pagina. 

Wat er te vinden is op je site betreffende content is erg aantrekkelijk voor zoekmachines, waarbij vooral medium tot langere teksten belangrijk zijn. Niet enkel trefwoorden maar bijvoorbeeld ook vragen en quotes. 

Dit gedeelte wordt veelal gedaan via zogenaamde SEO blogs. Door regelmatig te bloggen zorg je dat je klanten een reden hebben om terug te keren naar je website. Wat SEO blogs doen is er voor zorgen dat door middel van de juiste keywords, je blogs opgepikt en juist gesorteerd worden door zoekmachines zoals Google, waardoor je site makkelijk te vinden is en hoog bovenaan komt te staan in de lijst van resultaten wanneer er gezocht wordt op bepaalde zoektermen. 

Voor deze zoekmachines is het ook erg belangrijk dat je site ‘vers’ is. Door regelmatig blogs te posten zorg je er voor dat je site altijd up to date blijft. Let op dat je wel kwaliteit post; zoekmachines worden steeds beter in ‘spamblogs’ te ontdekken en negeren.

Gastbloggen

Niet iedereen heeft echter tijd om blogs te schrijven, of is handig genoeg met de pen om een 500-woorden lang essay te schrijven iedere week. Een optie om deze content toch op je site te krijgen is om gast bloggers te vragen om op je site te posten. 

Dit is tweerichtingsverkeer, want het is zowel voor jezelf als voor de blogger een goed idee. Gast blogs op je site brengen verse ideëen en inhoud op je site. Nieuwe schrijvers voor je blog geeft ook nieuwe perspectieven. Er van uit gegaan dat de bloggers hun werk ook weer delen met hun netwerk, promoot je daardoor ook je eigen site aan een nieuw publiek. 

Voor de bloggers is het interessant omdat ze zichzelf als autoriteit kunnen vestigen, relaties opbouwen en backlinks naar hun eigen sites kunnen verzamelen.

Social Media

Waar LinkedIn belangrijk is om je zakelijke contacten te behouden en up to date te blijven betreffende ontwikkelingen, zijn andere sociale media kanalen zoals Facebook en Instagram belangrijke manieren om contacten te maken en onderhouden met het algemene publiek en potentiële klanten. Vaker interessant voor business to consumer. 

In het geval van sociale media kan de content, of inhoud, nog scherper opgesplitst worden in drie hoofd-categorieën;

  1. educatie
  2. entertainment
  3. verbinding. 

Dit kan door middel van het delen van video, audio, tekst of beelden. 

Het doel is om content te delen waarin je doelgroep in geïnteresseerd is. Sociale media kanalen worden dan gebruikt voor meer directe communicatie doordat ze een makkelijke toegang bieden tot je bedrijf in de vorm van chat. Het kan ook gebruikt worden als een manier van customer support.

Als je het hebt over strategie besef dan (nogmaals) dat een social media platform draait om interactie. Niet alleen zenden. 

Dus reageer, like en deel. En daarnaast moet je veel content maken. Een strategie kan zijn: 1 uur per dag liken en reageren en 1 uur per dag een post maken.

Daarnaast adviseer ik om op Instagram en Facebook de posts met advertentiebudget te ondersteunen. Organische groei is heel moeilijk en organisch bereik is bijna alleen met Linkedin nog te bereiken.

https://www.instagram.com/p/B7EGRvwhb3r/?utm_source=ig_web_copy_link

LinkedIn

Als een succesvol business-to-business (B2B) platform voor professionals, kun je als (klein) bedrijf niet meer zonder aanwezigheid op LinkedIn

Het is dan ook niet een content marketing strategie op zich, maar een krachtig platform waarop je je content kunt delen aan een geëngageerd publiek. Deel je blogposts om je bereik te vergroten, je (merk)bekendheid op te bouwen en verbinding te creëeren. Wederom, like, reageer en deel.

Aangezien het een B2B kanaal is, is het natuurlijk het ideale platform om industrie gerelateerde inhoud te delen zoals white papers en onderzoeksrapporten. Ook korte berichten over leiderschap en persoonlijke items zoals foto’s van personeel aan het werk doen het goed, of korte video’s over je producten, diensten of oplossingen.

Mijn ervaring is dat vooral de menselijke kant het goed doet. Of écht heeeeeel goede informatie. En dat laatste is niet voor ons allen weggelegd. Super diepgaande artikelen, het is niet mijn kopje thee. Maar als je dát kan, ga ervoor.

Videos

De grootste zoekmachine op het internet, naast Google en Google Images, is YouTube

Video’s zijn een fantastische manier om je product uit te leggen omdat je het heel visueel kan maken. Vooral voor producten die wat moeilijk te zien zijn als ze nog in de verpakking zitten, en producten die mensen niet zomaar kopen maar waar ze toch even over nadenken en wat onderzoek voor doen, is het een goed idee om in korte video’s uit te leggen hoe je product werkt. 

Video’s zijn ook een geweldige manier om een verhaal te vertellen, waardoor je een verbintenis creëert met je klanten doordat je je krachtig kunt uitdrukken. Ik doe dit sinds 2019 elke week met wisselend succes, maar het valt wel op! Overal waar ik kom gaat het over mijn filmpjes, dus dat is te gek.

Mensen zoeken naar inhoud die hen raakt en waar ze een verbinding mee krijgen. Dat is de kracht van storytelling via video. Videos zijn makkelijk in te bouwen op je website of in nieuwsbrieven, en kunnen ook meteen gedeeld worden via Social Media kanalen waardoor je het hoogste bereik haalt.

Het moeilijkste is om de drempel over te gaan. Heel gek dat sommige mensen niet gefilmd durven worden. Het is absoluut een goed idee om video in de content marketing mix te plaatsen. 

Tip: zorg voor ondertiteling, clips is een gratis app die redelijk goed werkt. 

Top 2, kom snel to the point, binnen 3 seconde moet de kijker weten waar het over gaat. 

Infographics in content marketing

Een andere vorm van visuele informatie is de infographic. 

Vooral voor een publiek die een overload van informatie binnenkrijgt via Social Media kanalen, wordt inhoud vaak niet zozeer gelezen als snel ‘gescand’. 

Belangrijk bij een infographic is dat je een specifiek concept toelicht, niet een schat aan informatie. Visuele hulpmiddelen zoals infographics helpen dan om je product, dienst, nieuwsitem of oplossing op te laten vallen en op een snelle manier toe te lichten. 

Doordat je er makkelijk grafieken of tabellen bij kunt voegen, word je ook serieuzer genomen. Je hebt ook veel meer kans dat je nieuws verder gedeeld zal worden door anderen als het in een leuk jasje zit. 

Het is geen makkelijke vorm van content toch is het vaak origineel en interessant. Misschien dat je dit 1 of 2 keer per jaar kunt (laten) maken.

Afbeeldingen

Rumag bracht in navolging van Loesje leuke teksten tot een geweldig visueel marketingmedium 

Content marketing Rumag
Content marketing Rumag

Humor in marketing. Het werkt. En als het niet werkt, werkt het altijd beter dan saaie teksten. Als we maar durven is de beloning groot want je valt positief op. 

Ik haal niet voor niets Loesje en Rumag aan want zij gebruiken tekst! Op een herkenbare en ludieke wijze met een ontzettend hoge deel-en reageer factor. 

Dit kan je zelf ook, ik pak ook prikkelende quotes en plaats die bijvoorbeeld op Pinterest en andere social media. 

Maar ook illustraties werken goed comics bijvoorbeeld die je laat maken over een onderwerp.

Content marketing strategie

Zoals je hebt gelezen is er veel mogelijk maar je moet doen wat bij je past. Voor ZZP-ers is dit een goede basis:

1 uur per dag op social media. B2b Linkedin, deel iets en reageer. B2c hetzelfde maar dan met advertiebudget. 

1 email nieuwsbrief per maandag

1 á 2 SEO blogs voor de long tail per maand. Bekijk welke zoekwoorden interessant zijn op www.ubersuggest.com

Mocht je meer willen doen in b2b omgeving, zou mijn advies zijn om een honderdtal prospects uit te kiezen en de e-mail nieuwsbrief ook fysiek te versturen. Dat kost je ongeveer: € 200 – € 400. 

Mocht je vrijblijvend advies willen, schroom niet. Het eerste gesprek is altijd gratis 😉 Het tweede ook maar dat terzijde


.

1 gedachte op “Content marketing”

  1. Pingback: Content stratergie met een kapstok? - De Relatiemarketeers

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *