fbpx

Content schrijven

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

De hele wereld wil goede, kwalitatieve content schrijven om mensen in hun invloedssferen te krijgen. Er zijn veel goede voorbeelden van leadgeneratie via content. Sterker nog, bijna alle marketing inspanningen draaien om content maken, verspreiden en op die manier leads genereren.

Ik vraag me oprecht af waar het einde is? Hoeveel content kun je schrijven die écht interessant en nog origineel zijn? Bovendien zie ik een trend dat antwoorden op vragen al vanaf de Google pagina gegeven worden. Men klikt om die reden niet meer door.

Scoren op Google wordt steeds moeilijker. Het is bovendien een geduld-op-de –proef-stellende-excercitie’. Dit neemt niet weg dat je ook daadwerkelijk je geduld op de proef moet stellen en kwalitatieve content moet (laten) schrijven. Als het wél lukt, is het namelijk online vastgoed dat leads genereert. Maar, makkelijk is anders.

Voordat je nu, net als ik, met je handen in het haar zit en denkt; fuck dat SEO, ik ga gewoon oldskool mensen bellen ofzo. Er is een tussenoplossing! SEO technisch had ik die natuurlijk bovenaan moeten zetten, maar teksten lezen op een entertainende wijze is ook wat waard toch? 🙂

Kijk, jouw probleem is dat niemand je kent. Oké, niet niemand, maar laten we eerlijk zijn. Bijna niemand kent je. Ik zet liever in op bekender worden dan goed gevonden worden. Dan heb je namelijk kans op twee vliegen in één klap, want als je bekend bent en dán gevonden wordt, tja, dan zit je dus dubbel goed! Bovendien, bekend worden bij je doelgroep is praktischer, sneller, langduriger en ook veel léuker dan het inzetten van bloed, zweet en tranen om Google te pleasen en gepleast te houden. Hup, een algoritme anders en pats je bent weg.

(Jajaaaaaah, je moet ook SEO teksten publiceren, want stel dat het wel lukt…)

Dus: bekend worden. Hoe doen we dat?

Elke week, elke twee weken, schrijven we content. Een nieuwsbericht. Bijvoorbeeld een nieuwsbericht over iets dat het bedrijf heeft meegemaakt, een trend die we zien, een nieuw product, een referentie, een (nieuw) personeelslid, een tegenvaller, een meevaller, het bedrijfsuitje, een mening, een terugblik of een inhaker. Kortom, opties genoeg.

Waarom een (nieuws)bericht? Ook daar kleven heerlijke voordelen aan. Ten eerste, jouw leven loopt altijd door en daarom heb je dus altijd wat te melden. En, omdat ik het niet zelf heb bedacht maar Gary Vaynerchukck, is het ultiem briljant.

De berichten plaats je op je website en social media. Dus niet alleen op social media, want dan verdwijnt het, ook op je eigen site. Als je de nieuwsberichten op je website zet, ziet je site er bovendien actueel uit.

Persoonlijk?

Ik vind: hoe persoonlijker, hoe beter. We lezen als mens graag over andere mensen. De ‘over ons’ pagina is vaak de meest gelezen pagina, omdat we willen weten met wie we zaken gaan doen. Bovendien, je bént ook een mens. Een kleinbedrijf is de som van de werknemers met de cultuur. Uiteraard is dat per persoon verschillend. De één is comfortabeler met het delen van informatie dan de ander.

Ohja? Wat weet jij daar nou van?

Goede vraag! We hebben inmiddels denk ik een paar duizend nieuwsberichten geschreven uit naam van onze klanten. Van een advocatenkantoor tot een rioleringstechniek directeur, een vastgoed toeleverancier en horeca ondernemers. Elk met een eigen doelgroep en elk met een eigen tone of voice.

Het zijn de vragen die het doen. Ik denk dat we zo goed zijn in het schrijven van nieuwsberichten, omdat we oprechte interesse hebben en omdat we ons verplaatsen in de doelgroep van onze klanten. Wat jij interessant vindt, is niet per se boeiend voor de doelgroep en wat jij totaal saai vindt, vinden wij misschien heel leuk om te horen!

Linkedin

Soms denk ik: wat we nú hebben geschreven, dat gaat ‘m helemaal worden! En dan gebeurt er niet veel. Of ik denk: ‘ok, best wel leuk’ en POEF helemaal viral. Hetzelfde voor mijn eigen berichten. Het is onvoorspelbaar.

En toch, hoe persoonlijker, des te meer interactie en oogballen. We kijken nu eenmaal graag naar mensen. Het liefst met een pakkende tekst en een strak vormgegeven afbeelding.

Keep punching

Het allerbelangrijkste van marketing is dat je top of mind bent bij je doelgroep. Zodra de aankoopbehoefte er is, moeten ze aan jou denken.

Bubbel

We zitten allemaal in onze eigen wereld. Het is verblufffend hoe weinig mensen eigenlijk aan ons denken. Balen! We moeten daarom door die bubbel heen en zo vaak mogelijk vertellen wat we doen, zodat niemand het ooit kan vergeten.

‘Nee! Dan kunnen we misschien te vaak zichtbaar zijn!’ Onzin. Denk je dat Coca Cola ooit denkt, och, misschien moeten we iets minder spotjes vertonen? Iets minder borden? Natuurlijk niet.

Zoals één van mijn helden, Grant Cardone, zegt: ‘You’ve got to be omnipresent,’ oftewel overal aanwezig zijn.

Nieuwsberichten zijn de eerste stap om je doelgroep ge-infotaint te houden.

Wat is dan de tweede stap?

Pro-Mo-Tie! Er is bijna geen bedrijf groot geworden zonder advertenties. Het lijkt alsof de komst van social media de bedrijven heeft laten denken dat alleen aanwezigheid op platforms genoeg is. Laat me je uit die droom helpen. Nieuwsberichten promoten is de beste manier om bekend te worden én te blijven sinds de zeepverkopers dagelijkse drama series gingen verkopen. Op die manier heb je elke week of twee weken een unieke advertentie die niet verkoperig is.

Mee naar huis op de eerste date

Hoe vaak lukte dat? En áls het lukte, hoe lang hield die relatie dan stand? De kans dat mensen actie ondernemen op je advertentie wanneer ze je niet kennen is bijzonder klein. Hier komt de krrrrrrracht van herhaling bij kijken!

Ik denk dat je het meeste zal verkopen als mensen je leren kennen en je bedrijf leuk vinden. Écht slechte bedrijven in zzp en mkb land, ze zullen er vast zijn hoor, maar volgens mij doet iedereen vooral z’n best. Het gaat er vooral om dat je op een laagdrempelige en sympathieke manier onder de aandacht komt en blijft.

Take home message

Schrijf content zoals nieuwsberichten en promoot ze op social media! Als je het zelf doet, kost het je letterlijk een paar euro per dag en je zal binnen jouw doelgroep de bekendste worden.

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top