fbpx

Content Strategie

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

Content strategie

Content strategie? De wereld is gek geworden denk ik weleens. We papegaaien de bekende marketeers na, nemen voorbeeld aan ‘s werelds bekendste marketeers, terwijl we zelf die budgetten niet budgetteren. We kijken naar onze directe concurrenten en dat is het dan.

Maar content maken begint bij een strategie.

Let op, dat hoeft geen dik boekwerk te zijn. Een goede strategie past op één A4-tje. Maar het moet wel creatief zijn.

Het begint (in tegenstelling tot wat anderen zeggen) niet bij jouw doelgroep.

Als je denkt dat je doelgroep jou gaat vertellen wat zij willen lezen en horen, dan heb je het mis. In zijn boek ‘Hoe u ook miljonair wordt’ vertelt de koning van massa reclame, Bram van Leeuwen, hier kort over:

“In een klantenpanel vertelde vrouwen over hun ideale tas. Die maakten wij dan en alle dames kochten vervolgens de gekste onhandigste prullaria.”

En hoewel dat boek oud is, is de reputatie van de ‘prins’ op het gebied van reclame maken en producten verkopen ongeëvenaard in Nederland. Hij startte met niets de N.T.I. en eindigde 40 jaar als multimiljonair.

Content strategie zolang je content bent

Jouw doelgroep zal jou vinden wanneer je content maakt die je leuk vindt om te maken. Dat is mijn filosofie.

Er zijn meer voorbeelden van oprechte content die vanuit het hart komt en aanslaat dan bedachte ‘formules’.

Bekijk hieronder onze kanalen. Wij concentreren ons met name op het geven van marketing tips die je meteen kunt implementeren. Daarnaast interviewen we ondernemers waar wat van te leren valt, zowel met ons INZAKE online katern en onze podcast. 

Consistentie

Het gaat namelijk niet om je doelgroep. Het gaat erom dat je het volhoudt om te blijven communiceren, of zoals we het met z’n allen zijn gaan noemen, content produceren.

Want als het gaat om content strategie gaat het over deze doelstellingen:

  1. Top of mind blijven bij je klanten en je relaties (brand awareness)
  2. Leads en volgers krijgen die uiteindelijk converteren tot klanten
  3. Autoriteit uitstralen

Bij iedere doelstelling geldt het ultieme adagium, val op.

Als je niet opvalt, ziet niemand je. Letterlijk.

Opvallen

Ieder social media bureau of online bureau dat zich bemoeit met online presence, maar niet één originele uiting op haar website heeft, mag direct door naar START. Zonder uitbetaling.

Het verbaast mij dat er zo weinig originele content gedeeld wordt. Zo’n zonde!

Het échte doel van de content strategie

(Social) media gebruik is op te delen in enkele doelen. Je wilt bepaalde emoties op gang brengen:

  • Gevoel van urgentie: ‘Alleen vandaag via deze mail.’
  • Vertrouwen: ‘40 ondernemers gingen u voor.’
  • Nieuwsgierigheid: ‘Dit is wat ik deed om 40 klanten te krijgen.’
  • Geluk: Gebruik positieve woorden en lachende mensen.
  • Negatief gevoel: ‘Als je dit niet doet, mis je de actie.’ FOMO (Fear Of Missing Out): ‘Binnenkort verloopt de actie.’
  • Hoop: ‘Als je Hans volgt krijg je gegarandeerd inspiratie.’
  • Trots: ‘Slimme ondernemers besteden social media uit.’
  • Verrassing: ‘Wow, dit wist ik niet!’
  • Gevoel van verbondenheid: ‘Sluit je aan bij een groep succesvolle creatieve ondernemers.’
  • Schuldgevoel: ‘Lukt het je maar niet om een dieet vol te houden?’ + een oplossing

Dan zijn er ook de zeven emotionele bindingsfactoren. Een deel werd hierboven al vernoemd.

Ik noem ze kort (wil je meer weten over klantenbinding dan kun je er hier uitgebreid over lezen.)

Eerlijkheid, vertrouwen, integriteit, thuishoren, zekerheid, familiar, plezier, dankbaarheid, compassie en verrassing.

Klantloyaliteit

Kom tot de kern

De belangrijkste factor van succes voor jou en mij is VERMAAK, entertainment!

Entertain me!

Zorg je voor entertainment? Alleen dan kun je de doelgroep vasthouden in een 2020 strategie. Entertainment is niet per se met een rood jasje grappige filmpjes maken. Entertainment komt in meerdere vormen, als het maar emoties oproept:

“In studies over emoties in de sociale media context wordt een onderscheid gemaakt in valence en arousalValence gaat over het sentiment van het bericht: dit kan positief of negatief zijn. Arousal gaat over de mate van opwinding of activiteit die deze emotie in zich heeft. Zo kent een bericht dat hilarisch wordt gevonden een hoge mate van arousal en een bericht dat amuserend wordt gevonden een lage mate van arousal.

Zowel valence als arousal spelen een belangrijke rol bij engagement met het bericht. Hoge arousal-berichten worden veel meer gedeeld dan lage arousal-berichten. Ook berichten met sentiment (in vergelijking tot geen sentiment) zorgen voor engagement.” (Marketingfacts, 2019)

Kim Kardashian

Als je denkt dat de Kardashians of Paris Hilton niets kunnen, heb je het volledig mis. Zij begrijpen als geen ander dat er in de 21e eeuw maar één ding telt, en dat is aandacht. Heb je de aandacht, dan heb je de macht om te doen wat je wilt en daar geld aan te verdienen.

Wat ze écht kunnen is jouw verveling tegengaan. Je interesse vasthouden door hun bizar en geënsceneerde leven. Knap toch?

Kwaliteit

Mijn visie is, hoe meer, hoe beter. Toch tonen studies aan dat kwaliteit enorm helpt voor engagement en effectiviteit. Dus dat wringt.

Dat leg ik even uit.

In mijn bescheiden ervaring is het zo dat de wens naar kwaliteit kan verlammen. En dat er daardoor helemaal niets gebeurt. En dat is het allerergste. Niets communiceren. Ook al kun je fantastische kwaliteit maken, maar is dat kostbaar, waardoor je maar een paar keer per jaar iets kunt posten is het mijn mening dat je beter vaker zichtbaar kunt zijn dan hoge kwaliteit te garanderen.

Bovendien is het goed om gewoon te beginnen.

Mijn marketing tips waren in het begin abominabel van kwaliteit. Toen wist ik dat zelfs al. Maar het was het beste wat ik op dat moment kon maken. Ik deed het gewoon.

Inmiddels kan ik investeren in kwalitatieve video’s, omdat ik dat leuk vind en het goede voorbeeld moet geven.

Het allerbelangrijkste is: doen!

Onderdelen van je content strategie

Er zijn een zeker aantal ‘hygiëne’ factoren, zaken die jij als de normaalste zaak van de wereld ziet die je continu moet uitspreken, want niemand interesseert het geen reet wat je doet. Sorry. Not Sorry.

Denk aan:

  • Het beantwoorden van vragen die jou gesteld worden
  • Het laten zien van je cases
  • Mini-meningen delen
  • Laat je zien (letterlijk)
  • Vertel je verhaal

SO-CI-AAL

Wees ook echt sociaal op social media. Letterlijk. Praat, deel je mening en reageer op je volgers en de accounts die je volgt.

Een strategie kan zijn dat je 1 keer per week iets post en de rest van de week alleen maar reageert op accounts.

Je kunt ook de 1 dollar 90 strategie van Gary Vaynerchuck gebruiken. Je geeft iedereen je ‘ten cents’ een Amerikaans gezegde wat zoveel betekent als je mening of opinie geven. Doe dat tientallen keren per dag en je wordt steeds bekender. Een slimme strategie. 

Interactie

Naast sociaal zijn, is het maken van content waar mensen op kunnen reageren ontzettend belangrijk. Die interactie is leuk, spannend en creëert verbondenheid. Ook is het bijvoorbeeld op Facebook belangrijk dat mensen reageren, want hun hele vriendengroep ziet hun reactie op jouw post! Olievlek alert!

Algoritmes & Advertenties

Ik ben ongeduldig. Ik ga niet wachten op het algoritme om ontdekt te worden. Ik raad iedereen om elke post te promoten. Anders gaan we het niet redden. Zo simpel is het.

Of zoals Arnold Schwarzenegger zegt:

“Work your ass off and advertise”.

Content uitbesteden

Als je mijn mening over content creatie deelt kunnen we samen een content strategie bepalen. 

Door middel van redactie en een goed plan laten wij jou horen!

mail naar info@derelatiemarketeers.nl of schrijf je in op onze marketing tips.

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top