fbpx

Facebook Marketing, eigen ervaring

Sommige mensen denken dat Facebook dood is. Of dat je doelgroep er niet op zit. Bullshit. Facebook is nog steeds springlevend, bovendien is Facebook eigenaar van Instagram dat super populair is. Combineer die twee en je zit geramd met je relatiemarketing, het is een ultieme plek om jouw verhaal te vertellen. Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen met Facebook marketing rond mijn kunst.

Mensen die zeggen dat Facebook niet werkt moet even de krant lezen, Donald Trump is er zowat president door geworden. Sterker zoals je onder ziet is JUIST het gebruik onder ‘ouderen’ toegenomen. Boven de 70% van de bevolking boven de 40 zit op Facebook. Natuurlijk kijken veel meer mensen in die leeftijdscategorie naar tv, maar daar kun je niet adverteren voor tientjes… Laat staan interactie mee aangaan.

Advertentie

Je moet alleen 1 ding beseffen: Facebook is een advertentieplatform. Iedere post en ieder bericht moet je bijna ondersteunen met budget. Niet alleen voor nieuwe gebruikers maar vooral voor je pagina-vind-ik-leukers. Omdat ‘organisch bereik’ dood is. Dus als jij wilt dat al je ‘fans’ jouw bericht zien moet je er geld aan besteden. En als je denkt dat dat raar is moet je jezelf een pets in je gezicht geven want het is logisch dat er geld voor wordt gevraagd want het werkt!

Het goede nieuws is wel dat Facebook en Instagram bizar goedkoop zijn voor zowel bereik als engagement. Als jij zegt dat Facebook niet werkt komt dat omdat je het niet goed doet. Punt uit basta.

Eigen ervaring.

Ik ben geen social media expert zoals zovelen zeggen te zijn. Ik ben ervaringsexpert. Al 3 jaar experimenteer ik met mijn kunst. Ik verkoop doeken op internet. Kunst… Niet het makkelijkste product. En dat lukt, ik zou er van kunnen leven.

In eerste plaats werkt het door vaak iets te posten. Logisch, je wilt top of mind blijven. En iemand koopt pas wat als ze het vaak zien.

In de tweede plaats door iets te bieden waar mensen op gaan reageren. Ik plaatste al veel kunst als product maar pas toen ik mijn doeken per opbod ging aanbieden ging het echt lopen. Natuurlijk liep mijn ego deukjes op maar dat ego kan zich vinden in de ultieme kapitalistische realisatie; ‘je werk is waard wat de markt het waard vindt.’

Zoals je ziet geen wereldschokkende multi miljoenen opleverende promoties, wel echte en goede resultaten voor betaalbare budgetten.

Uitnodigen

Wanneer mensen reageren (of liken) nodig je ze uit voor je pagina. Beetje pushy misschien, maar daar moet je even overheen. Ik maak een tekening voor iedereen die lid wordt. Dat kost me tijd. Maar dat maakt me niets uit! Want iedere fan is toch geweldig! En dat meen ik. Dus dat is een incentive, een extra reden om lid te worden. Daarnaast is die persoon veeeeeel meer waard dan die ene persoon… Namelijk hùn netwerk. Zeg dus niet alleen: ‘like ons op Facebook’ (wat sowieso de meest waardeloze zin is die je maar kunt bedenken…) Maar ‘volg ons op Facebook en ontvang…’

Vrienden van de mensen die je pagina leuk vinden

De ultieme hack. Mensen reizen in groepen, hun Facebook vrienden zijn zeer waarschijnlijk hetzelfde qua demografie, leeftijd, opleiding, achtergrond. De kans dat zij dezelfde dingen leuk vinden is groot. En dus levert die ene nieuwe fan een heel nieuw olieveld aan potentie op. De ultieme hack die bij mij goed werkt is dus adverteren op mensen die je pagina leuk vinden en hun vrienden.

Interactie

Facebook zet vol in op intermenselijk contact. Dus als jij ergens op reageert ziet jouw hele vriendenkring dat. En zo kun je je boodschap dus overbrengen. Maar dan moet je niet alleen zenden. Dan moet je dus leuke dingen (laten) bedenken waar mensen op gaan reageren. Ik vraag dan bijvoorbeeld welke tekening een schilderij moet worden. Of ik geef gratis dingen weg als mensen reageren of het zoveelste lid.

“Ik zit er maar soms op”

Een veelgehoorde zin. Maar JUIST daarom moet je dus je posts promoten zodat je zeker weet dat iedereen het ziet! Je wilt niet afhankelijk zijn van de serendipiteit of iemand wel of niet kijkt.

FUN

Maak het sprankelend. Durf. Maak het leuk, probeer dingen uit. Ik zal je een geheim verklappen. Mensen zitten op Facebook om ge-entertaind te worden. Dus entertain!

Targetting

Je kunt het zo gek nog niet bedenken en je kunt targetten. Net verhuisd, net verloofd, net gescheiden… Maar ook opleiding, inkomen. Alles! Ja, het is eng. Maar ook handig… Dus als jouw doelgroep CEO’s zijn, dan kun je die bereiken. Lastig, maar het kan wel degelijk. Bovendien is de beloning dan waarschijnlijk ook hoog.

Alternatieven

Als je mij een alternatief kunt aanleveren hoor ik die graag. En dan heb ik het niet over SEO en SEA want dat is REACTIEF. Daar kun je geen aankoop op stimuleren.

Call 2 Action komt ‘ie: Laten we eens jouw social media tactiek bespreken op mijn nieuwe kantoor 🙂 Laten we leuke acties bedenken voor de komende tijd.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *