fbpx
Humor in marketing

Humor in marketing

Tja humor in je marketing(communicatie), Het is een van de zeven belangrijkste kenmerken van klantloyaliteit is FUN, plezier. Leukheid. En natuurlijk, ons bedrijf is serieus. Natuurlijk zijn we geen clowns. Maar feit blijft wel dat de meeste berichten, het gros van de teksten saai is en zeker niet grappig of leuk. En denk niet dat het onmogelijk is, want het is eigenlijk heel makkelijk. Ik zal je uitleggen hoe je dat kunt doen:

Hoe kan je ‘humor’ incorporeren in je bedrijf

1. Humor.

Ja het is een lastige en natuurlijk erg persoonsgebonden. Toch zijn er relatief simpele manieren om humor in je communicatie te verwerken.

Koop het

Humor is gewoon te koop. Er zijn echt super te gekke copywriters die scherpzinnige dubbelzinninge, alliteraties uit hun mouw schudden.

Zoals deze inhaker van Martijn Konings, tijdens de dramatische zomer van 2018:

Of zie bijvoorbeeld deze nieuwe reclame van Chocomel die behoorlijk viral aan het gaan is.

2. Cureer het

Het wordt een beetje een stokpaardje van me merk ik, maar zie je leuke grappen, comics, illustraties, deel ze. Deel ze in je nieuwsbrief bijvoorbeeld als standaard afsluiting. Of steel bij de grote bedrijven. Foutmeldingen op een website kunnen een hele leuke afbeelding bevatten. Desnoods een foto van je team dat schrikt, of een jullie open deur, in het ‘echt’ staat ‘ie altijd open. Zoiets.

De goedkoopste optie natuurlijk. Maar om eerlijk te zijn vind ik wel dat je als beetje ondernemer kunt investeren in eigen materiaal 🙂

3. Illustreer het

Het is een taaie job, illustrator zijn. Je hebt niet heel veel mogelijkheden om je prachtige en/of grappige illustraties kwijt te kunnen. Maar man o man wat hebben we in Nederland geweldige illustratoren. Je hoeft de (weekend) kranten maar open te slaan en je vindt de prachtigste illustraties die vaak ook heel komisch zijn.

Dus geef die illustrator elke maand een opdracht voor een illustratie en deel die in je nieuwsbrief en/ of op je sociale kanalen. Goede voorbeelden zijn: Sjoukje Bierma, Menno Wittebrood, Jip van den Toorn, etc etc. Of google gewoon illustrator Nederland. Illustraties koop je al vanaf € 50 – 250.

http://www.jipvandentoorn.nl/het-parool

2. Plezier

Leuk zijn is dus niet heel ingewikkeld om te incorperen.

Zeker niet in je e-mail automation. Als je ieder jaar 1 leuk/ gek filmpje laat maken door een creatief bureau en je mailt dat naar je klant op een vooraf gedefineerd tijdstip om iets te vieren bouw je een relatie.

Bijvoorbeeld: Zodra je klant in je e-mail lijst komt. Stel je een automation in dat hij/zij na 1 jaar een mailtje krijgt met een leuk filmpje waarin je je 1-jarige relatie viert.

Een ander idee is om een leuk cadeau te (laten) bedenken dat je stuurt zodra iemand klant wordt. Het begin van de ‘customer journey’. Ik atuur ook altijd iets en daar wordt ontzetten leuk op gereageerd.

3 Verrassing

Stuur op een random dag eens of tweemaal per jaar een leuke verrassing. Gebruik daarvoor de inhaakkalender met gekke dagen.

Dingen die ik weleens heb gedaan:

Een zakje met cashewnoten gestuurd. ‘Een cashewel hi’

Humor
Humor… Cashewel hi

Een zakje met autodrop: ‘na de zomer het gas d’rop.’

Je ligt er niet van in een deuk, maar een glimlach levert het wel op.

Dus wel leuk, verras en verblijd en je je bouwt steviger aan je huidige relatie en kweekt vertrouwen en loyaliteit bij je prospects. De voordeligste manier is e-mail marketing, handig ook want je hoeft er je bureaustoel niet voor uit, schaalbaar, meetbaar en je kunt er echt leuke bewegende elementen in kwijt. Bovendien is de investering voor de lange termijn. Stel je laat een echt te gek filmpje maken met een leuke boodschap voor een ieder die 1 jaar lid is van je ‘nieuwsbrief abonnement’ die staat. Iedereen krijgt die. Dus die investering wordt per persoon telkens lager dus succes met je humor in je marketing.

Dus humor in marketing kan er zo uit zijn:

Humor in marketing

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *