fbpx

Inzake

Alphons Böggemann

Van duurste postbode naar succesvolle bestuurder

Een geboren Amsterdammer, zijn hele leven een succesvolle notaris in Amstelveen geweest en altijd nauw betrokken bij meerdere sociale verenigingen. Toen Alphons Böggemann zo’n 14 jaar geleden met vervoegd pensioen ging, werd hij voorzitter van de Ondernemersvereniging Amstelveen (OA). Met een net iets andere invalshoek dan andere ondernemersverenigingen richten zij zich eerst op de sociale relaties en daarna pas op het stukje ondernemen. Iets wat Alphons Böggemann altijd heeft nagestreefd.

Ik, Hans Breuker, ken Alphons als betrokken voorzitter van de OA waar ik zelf lid van ben. Zoals je van me kunt verwachten, bemoei ik me natuurlijk graag met de communicatie als lid van de communicatiecommissie.
Alphons’ netwerk is enorm. Hij is erg benaderbaar en persoonlijk vind ik het goed dat iemand met zoveel ervaring voorzitter is. Vandaar dit INZAKE stuk. Wie is Alphons? En wat doet hij nog meer? Een interessant interview met DE voorzitter.

Overeenkomende interesses en hobby’s

Waar het bij veel andere ondernemingsverenigingen vaak hoofdzakelijk over ondernemen en het verkopen van je dienst of product gaat, proberen ze hier eerst vriendschappen te scheppen. Dit realiseert de OA door het organiseren van 35 à 45 evenementen per jaar. Dit verschilt van borrels tot aan etentjes, kennisoverdrachtbijeenkomsten en andere activiteiten.
De andere activiteiten worden vaak zo georganiseerd dat het aansluit bij de specifieke interesses van onze leden. Er is een OA cultureel die bijvoorbeeld naar het theater gaan, een OA culinair die een kookworkshop doen of bijvoorbeeld de OA golfers die de golfbaan opzoeken. Zo verbind je mensen die dezelfde interesse of hobby hebben. Een hartelijke, warme, onderlinge verhouding versnelt de gunfactor,” aldus Alphons.

Reizend circus

Alphons is ook voorzitter van een golfclub. Deze club is ontstaan vanuit AFC, de oudste voetbalclub van Amsterdam. Het bijzondere aan de golfclub is dat het geen eigen baan heeft. Zoals Alphons het zelf noemt, zijn ze een reizend circus.
Ze spelen alle wedstrijden op verschillende golfclubs in Nederland en ook één keer per twee of drie jaar in het buitenland. Afgelopen keer zijn ze naar PGA-Catalunya, net buiten Barcelona, geweest en ze hopen om in september naar Normandië te gaan.

Ondernemen in hart en nieren

Door het voorzitterschap bij de OA en de golfclub kwam Alphons ook bij andere verenigingen terecht. Zo zit Alphons ook in het bestuur van de VNO-NCV (de werkgeversorganisatie) en houdt zich bezig met het Platform Veilig Ondernemen. Dat is een organisatie die probeert om criminaliteit in het bedrijfsleven preventief te bestrijden, wat in samenwerking met onder andere de burgemeester van Amsterdam en Amstelveen, de hoofdcommissaris van de politie en de hoofdofficier van justitie gebeurt.

Daarnaast heeft hij nog een adviespraktijk, waarin hij adviezen geeft op managementgebied en op het terrein van bedrijfsopvolging en erfrecht.

De duurste postbode van Amstelveen

Met levenslange ervaring in het ondernemerschap, geeft Alphons graag tips aan andere ondernemers. Zo vindt hij een sociaal netwerk misschien wel het belangrijkste wat er is. “Een sociaal netwerk is belangrijk, maar het zichtbaar maken hiervan is nog belangrijker. Bouw een netwerk op en laat je zien. Ga bij een vereniging, neem een goede positie in en schrijf af en toe wat op social media, in een krant of een blad.”
 
Hoe Alphons dit deed? Hij werd vroeger ook wel de duurste postbode van Amstelveen genoemd. Alphons Böggemann bracht als notaris zelf belangrijke documenten bij zijn klanten langs. En nee, hij deed het niet door de brievenbus, maar hij belde aan en overhandigde het persoonlijk aan zijn klanten. Zo bouwde hij een band op en liet zien dat iedere klant belangrijk voor hem was.

Oud en jong, loyaliteit en anticipatie op de toekomst

Alphons geeft ook ieder jaar een nieuwjaarstoespraak waarin hij elke keer enkele aanbevelingen doet.
Zo roept hij alle bedrijven op om ouder personeel in dienst te nemen. Bij deze mensen ligt de loyaliteit hoog, omdat ze dankbaar zijn voor de baan en zich lang niet zo vaak ziek melden als de meeste mensen denken. Volgens hem is het zeer prettig om wat oudere mensen in dienst te hebben.

Verder beveelt hij middelgrote tot grote bedrijven graag aan om op hoog niveau een jong iemand toe te laten in de directie van het bedrijf. Hiermee bedoelt hij iemand tussen de 25 en 35 jaar oud. “Dit is een avontuur dat veel bedrijven niet aandurven, maar voor een gezonde bedrijfsontwikkeling is het van groot belang om een jonger iemand op een toppositie te zetten. Zij voelen de toekomst veel beter aan en kunnen goed anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Zij geven weer nieuwe inspiratie,” aldus Alphons.

Scoren!

Nu vraag jij je af wat zijn drijfveer is om zoveel te ondernemen. Makkelijk. Net als bij het voetballen in zijn jeugd: scoren! Alphons: “Dat wil zeggen: het resultaat van je inspanning zichtbaar en tastbaar maken. Het is ambitie in de richting van: mooier, groter, leuker en succesvoller.”
De Relatiemarketeers laten je horen. 
www.derelatiemarketeers.nl
hans@derelatiemarketeers.nl
020- 261 94 05
Ziederij 1
1185 ZD
Amstelveen

Andere blogs en artikelen:

Altijd een goed idee voor:
.
Scroll naar top