fbpx

Inzake

Robert Tordoir & Sandra Boer

Robert Tordoir & Sandra Boer

Kunstenaars als extra dimensie in bedrijven

Elf jaar geleden hebben Robert Tordoir & Sandra Boer, Art Partner opgezet. Een bedrijf dat als verbinder tussen kunstenaars en het bedrijfsleven dient. Ze werken samen vanuit hun studio in Amstelveen aan het verder verspreiden van het idee dat je als organisatie met kunstenaars kunt werken. Volgens hen zou elk bedrijf een kunstenaar in huis moeten hebben om creativiteit in te brengen en voor een andere dynamiek te zorgen.
Ik (Hans Breuker van De Relatiemarketeers) schilder zelf ook en vond het daarom leuk om een bedrijf dat met kunstenaars werkt te interviewen. Hoe ontstaat zoiets? En wat doen ze nou precies?  Een leuk interview met een gepassioneerd stel dat een super origineel bedrijf heeft.

Art en het bedrijfsleven verbinden

Robert heeft een economische achtergrond. Na een aantal jaar in het bedrijfsleven te hebben gewerkt, is hij in de kunst terecht gekomen. Toen heeft hij van beide werelden wat ervaring op kunnen doen om vervolgens deze werelden met elkaar te verbinden. Sandra is van huis uit antropoloog en communicatieadviseur.

Hoe hou je het met elkaar uit?

 
Robert Tordoir & Sandra Boer zijn naast zakenpartners, ook levenspartners. Op de vraag hoe ze het samenwerken vinden, reageert Sandra lachend: “Verschrikkelijk, haha! Ik dacht ik zeg het voordat Robert het zegt. Je hoort het vaker, hoe hou je het met elkaar uit?”
“Voor alsnog gaat het goed. Tuurlijk zijn er soms dingen, over bijvoorbeeld taken verdelen, maar dat heb je denk ik ook gewoon als je geen partner van elkaar bent. Daarnaast is Sandra ook een soort ideeënmachine, dus ik moet haar daarin soms afremmen”, aldus Robert.

De matchmakers

Art Partner zorgt dus voor de match tussen kunstenaars en het bedrijfsleven. Ze spelen in op verschillende soorten vraagstukken die één ding gemeen hebben: het draait altijd om de verandering van de mindset binnen de organisatie of het bedrijf.  Bijvoorbeeld het menselijker maken van de organisatie, meer betrokkenheid creëren bij de visie of strategie of werken aan een inclusiever werkklimaat, biodiversiteit tot het nieuwe normaal maken in de bouw, etc. Dit gebeurt altijd vanuit kwalitatief artistiek onderzoek. Kunstenaars observeren en doen onderzoek. Wat gebeurt er, wat is er aan de hand? Daarna bedenken ze een artistieke interventie, zoals dat heet, om de medewerkers anders te laten kijken naar dat probleem en om ze in beweging te brengen. Ze moeten het uiteindelijk zelf doen.

Door middel van storytelling verbinden

Bijvoorbeeld een project bij KPMG. Ze hebben daar in samenwerking met het innovatieteam een programma ontwikkeld: ‘Into the light: the science & art of storytelling’. Ze verbinden hiermee medewerkers door het vertellen van verhalen. Presenteren voor publiek is voor veel mensen een stressvolle bezigheid. Hoe maak je impact? Hoe zorg je dat je boodschap blijft hangen. Hoe inspireer ik anderen? Hoe houd je je zenuwen in bedwang. Dat zijn zaken die aan bod komen. 
Dat zijn meestal groepen van 25. Twee theatermakers nemen hen in 6 weken mee. Ze starten met een dag in het theater. Tussendoor zijn er zowel groepssessies als individuele sessies. De finaledag is ook weer op het podium in een groot theater. Ze vertellen dan meestal persoonlijke verhalen aan de rest van de groep en soms ook voor wat publiek.

De creativiteit erop loslaten

Nu in tijden van de coronacrisis zijn alle opdrachten met grote groepen tot en met 1 oktober on hold gezet. “Daar zijn we wel van geschrokken. Er zijn veel andere mensen aan ons verbonden. We voelen ons toch een soort van verantwoordelijk om ze aan de gang te houden. We kijken nu dus naar wat we wel kunnen doen,” aldus Robert.“We waren misschien een beetje lui geworden. Deze tijd leent zich er goed voor om creatiever te worden en te kijken wat de maatschappij nu nodig heeft. Hoe kunnen we een bijdrage leveren?,” zegt Sandra.

‘Dit doet ertoe’

Door het coronavirus overlijden veel mensen. Je mag maar met een hele intieme groep aanwezig zijn bij de uitvaart en de 1,5m samenleving voel je dan tot in je vezels.
“Dat vergt dat je andere rituelen nodig hebt nu. We hebben contact gezocht met een grote uitvaartondernemer of kunstenaars een rol kunnen spelen bij die nieuwe rituelen. Daar werd heel positief op gereageerd. We zijn nu bezig met een voorstel. Dat is voor kunstenaars een prachtopdracht. Dit doet er echt toe.”

Art workshops voor de kids

Daarnaast zijn ze ook een project opgestart bij Unilever. De kunstenaars geven online ‘art workshops’ aan de kinderen van werknemers. Elke familie krijgt vijf kunstlessen voor hun kinderen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van muziek, tekenen, schilderen of design zijn. Zo worden de ouders een beetje ontzorgd.
“De eerste workshops zijn net gegeven. Hier werd ook heel positief op gereageerd. Het is heel leuk om dit in deze periode te kunnen initiëren en de artist mindset mee te kunnen geven aan kinderen.”

De onontdekte parken van Amstelveen

Naast alle nieuwe dingen die ze bedenken voor hun bedrijf, ontdekken ze ook samen nieuwe dingen in hun vrije tijd. Beiden zijn normaal veel met sport bezig. Robert is fanatiek met tennis, hockey en golf en ook Sandra golft. Ook dit staat nu natuurlijk allemaal stil. Met drie kinderen, van 18, 16 en 13 jaar in huis, is het soms even lekker om op pad te gaan. 
Daarom ontdekken ze na al die jaren opeens hoeveel mooie parken Amstelveen heeft. “Elke dag proberen we naar een park of zelfs meerdere te gaan. We nemen daar nu ook echt de tijd voor,” aldus Robert.
“We zien elke dag de plantjes groeien. Dat is echt top,” zegt Sandra. 

Hebben jullie een favoriete kunstenaar?

“Jazeker. DeChinese kunstenaar Ai Weiwei. In 2017 bezochten we zijn installatie met 3500 reddingsvesten op de gevel van het kunstmuseum Kunsthal Charlottenborg in Kopenhagen. Hij levert hiermee kritiek op de manier waarop Europa om gaat met de vluchtelingensituatie. Indrukwekkend!”

Art Partner

  • Heemraadschapslaan 107
  • 1181 VA Amstelveen
  • Facebook

Sandra Boer

Robert Tordoir

De Relatiemarketeers laten je horen. 
www.derelatiemarketeers.nl
hans@derelatiemarketeers.nl
020- 261 94 05
Ziederij 1
1185 ZD
Amstelveen

Andere blogs en artikelen:

Scroll naar top