fbpx

Marketing automation

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

Marketing automation

Email is de nummer één tool voor een optimale marketing automation. Logisch, want e-mail wordt minstens 15 keer gecheckt op een dag.

Ik ga je geen uitgebreide statistieken geven waarom je moet investeren in marketing automation. Die ken je waarschijnlijk wel.

Ik ga je vertellen wat absolute musts zijn bij de basis van e-mail automation en wat de kosten bij ons zijn. Ook weleens lekker toch?

Start. De Welkomstmail

Die lead die binnenkomt via je site, die interessante lead die je tegenkwam op een borrel, of dat kaartje dat je van iemand kreeg.

Ze moeten allemaal op je lijst.

Essentieel is dat je zo snel mogelijk de relatie aangaat. Want hoewel e-mail nog steeds goed gelezen wordt, is de hoeveelheid informatie die we te verwerken krijgen groot.

Met automation ben je verzekerd dat niemand jou vergeet

Hans Breuker

marketing automation

Bewezen succesonderdelen in een welkomstmail:

Het is van fundamenteel belang dat je meteen een emotionele binding aangaat met de nieuwe relatie.

Daarbij zijn de volgende kernwaarden essentieel;

Erbij horen, plezier, waardering, compassie, eerlijkheid, integriteit, dankbaarheid, verrassing, en zekerheid.

marketing automation

 

De emotionele binders in volgorde van belang

Marketing automation; Storytelling

Wil je een relatie aangaan, dan is het belangrijk dat je niet naar rationele elementen kijkt zoals prijs, producteigenschappen en processen, maar focust op emotionele content om de klant te verleiden.

Bovenstaande randvoorwaarden voor een emotionele binding vallen allemaal samen in een goede storytelling contentstrategie.

Dat is marketingtaal voor; vertel je verhaal, heb aandacht voor de mens achter de klant en doe vooral eens iets verrassends en leuks.

Wat zijn de bewezen succesvolle onderdelen van een goede welkomstmail:

  • Geschiedenis van het bedrijf
  • Teamfoto
  • Een persoonlijk verhaal
  • Een grapje, kan een leuke quote zijn, een raadsel of gewoon een mooie illustratie of cartoon.
  • Maak de mail op als een magazine. Visuele aantrekkelijkheid verhoogd de impact.
  • Focus niet op links naar je website, de email is leidend.
  • Verkoop NIKS. De kans dat je vanuit de eerste mail een deal maakt is nihil. Focus op de relatie.

De volgende stap in de automation

En dan?

Ons advies, ‘hou het werkbaar’. Er is zoveel mogelijk met automation funnels, dat het óns zelfs weleens duizelt.

Stel na de welkomstmail nog twee e-mails op. Dan behaal je maximale binding, zonder opdringerig te worden.

marketing automation

Marketing automation 2: de onderwerpen

  • In die follow up mails kan je dieper ingaan op een case of je werkwijze
  • Een extra kijkje in de keuken van je bedrijf geven
  • Iets weggeven (écht weggeven, en dus niet weer een salespoging).

In de derde welkomstmail kun je:  

  • Een diepte interview doen met een productspecialist of de directeur.
  • Kun je een aantal geweldige voorbeelden uit de branche geven/ trends laten zien
  • De best gelezen blogs presenteren
  • En een sales aanbod doen.

Daarna stuur je iedere maand een nieuwsbrief. Is dat ouderwets? Zeer zeker niet. Lees hier over de ideale nieuwsbrief.

Oh ja, de kosten zouden we nog melden. Die zijn simpel:

Wij brainstormen, schrijven, designen en verzenden de e-mail nieuwsbrieven voor €225 per maand. Plus € 0,01 per mail.

Een marketing automation van 3 e-mails – ontwerpen, schrijven en opzetten – kost € 645

Wil je zien hoe onze automation eruit ziet? Schrijf je onderaan in voor onze nieuwsbrief.

Ik meldde het al, hou het simpel. Dat is belangrijk als je start met e-mail marketing automation. Later kun je bijvoorbeeld nieuwe flows sturen naar mensen, wanneer mensen bijvoorbeeld een bepaalde link hebben geklikt (naar tarieven klikken is een duidelijk sales signaal). Of een demo laten bekijken, een filmpje of iets laten downloaden. Alles is te automatiseren en dat bespaart je niet alleen veel tijd, het is een extra salesfunnel. Maar zoals ik al zei, dat komt later.

De volgende stap in de automation

Tot zover de ’emotionele’ tekst. Wil je jezelf en je ratio toch overtuigen van het belang van marketing automation, lees dan even deze cijfers:

  • 80% van de best presterende bedrijven gebruiken marketing automation al jaren.  
  • Bedrijven die marketing automation toepassen, genereren twee keer zoveel leads als bedrijven die enkel e-mailmarketing inzetten. (Bron: Autopilot)
  • 75% van de bedrijven die marketing automation inzet, ziet hun ROI binnen één jaar toenemen, 44% zelfs al binnen een half jaar 
  • Bedrijven die geautomatiseerde lead management inzetten, zien een toename van 10% in omzet binnen 6 tot 9 maanden. ) Bron: Futurizz Digital Marketing Congress 
  • Gebruikers van marketing automation zien hun gemiddelde inkomsten vanuit sales stijgen met 34%. (Bron: Pardot
  • Relevante emails die door een marketing automation software worden gestuurd, genereren 18 keer meer opbrengsten dat koude, outbound mails. (Bron: HubSpot)
  • Organisaties die marketing automation gebruiken om prospects te nurturen zien een ongelooflijke stijging van 451% in gekwalificeerde leads. (Bron: HubSpot)

Oh en voor ik het vergeet, een nieuwsbrief houdt natuurlijk niet op bij elke maand 1 email. Je wilt ook een super strakke email automation in gang zetten, zodat je je leads nurturet, je bestaande relaties af en toe kunt verrassen en een professionele indruk maakt.

Bijvoorbeeld door elk jaar een leuk filmpje te maken met je team waarin je je nieuwsbrieflid feliciteert met hun lidmaatschap. Je stelt een email automation in die wordt verstuurd, 1 jaar na inschrijving. Je prospect of klant ontvangt dan ieder jaar een feestelijke mail. Dat draagt bij aan een aantal van de emotionele bindfactoren die eerder aan bod kwamen.

Neem contact op met ons 

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top