fbpx

Marketing-en klantenbinding lessen van drugdealers

Rights Universal Pictures

Ik ben altijd geïnteresseerd in ‘micro’ marketing. Spaarkaarten, weggevertjes, stunts. Ik bekijk het met veel interesse in supermarkten, restaurants en natuurlijk online.

In de Franse stad Grenoble is er blijkbaar meer aanbod van drugs dan vraag… De lokale dealers moesten iets doen om zich te onderscheiden en om meer klanten aan zich te binden. Daar moet je creatief voor zijn.

Ook in de drugswereld is marketing belangrijk. In de film American Gangster over Frank Lucas, een van de grootste heroïne importeurs en dealers uit de geschiedenis van Amerika speelt marketing een belangrijke rol. Frank Lucas deed drie interessante dingen waarin hij op marketinggebied indruk maakt.

  1. he cuts out the middle man. Hij importeert de heroine zelf waardoor hij een lagere prijs dan zijn concurrenten kan vragen
  2. Hij versnijd zijn product minder en bied een hogere kwaliteit (voor een lagere prijs)
  3. Het product werd verpakt in blauwe zakjes waardoor het superherkenbaar is

In Grenoble zijn het de straatdealers die vechten om marktaandeel. Met beperkte middelen natuurlijk want de politie zit ze op de hielen en de klantenkring is niet bijzonder loyaal, laat staan betrouwbaar…

Wat goed blijkt te werken is een loterij. De klanten van een bepaalde dealer krijgen een lootje bij aankoop en de dealer trok het winnende lootje live online via snapchat… Een staaltje relatiebinding, marketing gemixt met online uitvoering.

Voorbeelden mkb

De bakker in Westwijk Amstelveen doet het ook, de slager ook. Hele laagdrempelige manieren om voor hen te kiezen. Mijn dochtertjes krijgen altijd een bolletje of een plakje worst. Het brood bij Vomar is ook lekker, toch ga ik daar intuïtief langs. Dochtertje tevreden, ik tevreden. Het zijn die kleine dingen die het hem doen.

Het verloten van een cadeau werkt. Omdat iets oud is betekent het niet, dat het niet meer werkt. We blijven mensenlijk en vinden het blijkbaar nog steeds leuk om mee te doen met een ‘gratis’ loterij. Een ‘like en deel, winactie’ op Facebook is wel een beetje gedaan, toch kun je het origineler insteken en inspelen op deze eeuwenoude marketingtoepassing.

Voor MKB kan je dit makkelijk opschalen, leuke winacties, loterijen wekken sympathie en creëren momentum rondom je merk. De fout die wordt gemaakt is dat het ingezet wordt als salestool, win 10% korting is sales, geen marketing.

Idee: Ajax doet het nu heel goed. Heb je een electronicawinkel verloot dan het kijken van de wedstrijd op je mooiste tv voor jou en je maten.

Heb je een kapsalon? Verloot een gratis knipbeurt met het kapsel van jouw favoriete speler.

Ben je slager? Verloot de lekkerste worsten bij een wedstrijd. Enz.

Leuke inhaak winacties. Zet ze op Facebook en Instagram en adverteer op je postcode gebied. Simpel, sympathiek en doeltreffend.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *