fbpx

Marketing voor fotografen

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

Marketing voor fotografen. Als ondernemer heb je het liefst een doorlopende stroom aan inkomsten. Zakelijk gezien wil je het liefst zoveel mogelijk recurring revenue. Ik ben daar zelf ook het meest mee bezig. Niet alleen voor De Relatiemarketeers, mijn bedrijf, maar ook voor mijn klanten.

Een vaste stroom aan inkomsten geeft (financiële) rust, net als ruimte om verder te ondernemen en innovaties door te voeren. Ondernemers zien veel kansen en hebben soms te veel projecten of diensten waardoor er een gebrek aan focus is en ze niet kunnen werken aan die maandelijkse inkomsten.

Zie hier het gesprek:

Marketing voor fotografen

En natuurlijk de podcast om ook de audio te beluisteren:

Beluister hier de marketingtips voor fotografen

Zo ook de marketing voor fotografen.

Tenzij je zo´n onmetelijk groot talent bent dat jouw foto´s je vele duizenden euro’s opleveren natuurlijk. Maar dan nog. Het abonnementsmodel verdient de overweging.

Voor Joanna kwam ik tijdens een ‘goed-idee-gesprek’ op een dergelijk idee.

In 2018 deed ik mee aan een Amstelveens ‘acceleratie’ programma gefund door Rabobank, de ondernemersvereniging Amstelveen, de gemeente Amstelveen, e.a. Ik heb daar zelf erg veel aan gehad.

Met stip op één, de relaties die ik heb opgedaan en daarnaast heeft het mij de vorming van mijn bedrijf zeker doen bespoedigen.

Anno 2020 mocht ik zelf de startende ondernemers helpen met hun marketing. Ik wilde laat in het proces komen, wanneer het bedrijf al staat. Dus de dienstverlening of het product bestaat.

18 ondernemers meldde zich aan, en ik bekeek al hun profielen. Per ondernemer wilde ik concreet en praktische advies geven.

Joanna was de eerste. Zij wil zich focussen op fotografie voor LinkedIn. B2B dus. Slim, want ik vind het toch een stuk makkelijker om B2B te marketen dan B2C, simpelweg omdat er op LinkedIn veel aandacht is, je een direct ‘adres’ hebt en er meer budget is.

Disclaimer; natuurlijk is er ook budget bij consumenten en kunt je goed en goedkoop targetten via Facebook, maar ga er maar eens een recurring model van maken…

Marketing voor Joanna Vunderink fotograaf

Dus! Tijdens het praten bedacht ik het volgende:

Zoek de wat grotere bedrijven waar veel mensen worden aangenomen en waar behoefte is aan kwalitatieve foto’s. Vooral de persoonlijke en teamfoto’s zijn belangrijk om die up-to-date te hebben als bedrijf.

En koppel daar een abonnementsmodel aan. Dus 1 keer per maand langskomen om de new hires te fotograferen voor € 125. 10 klanten en je hebt € 1250 per maand. Niet slecht toch?
Je kunt dat ook nog uitbreiden, als je er dan toch bent… Je fotografeert team meetings, werksferen en de hele rataplan wat dat bedrijf goed kan gebruiken voor hun employer branding, algehele marketing en social media.

Marketing voor Joanna de fotograve

Daarnaast zochten we naar haar USP. Ze wil zich onderscheiden door écht de persoon te vatten, zoals hij of zij is. Dat biedt ander perspectief door niet van die standaard foto’s te maken.

Ik raadde haar aan niet te lang met de website bezig te zijn en HOP zo snel mogelijk de bedrijven te benaderen. Heel lang aan je site frutten en knutten is verborgen werk. Je moet in de gezichten komen van de potentiële opdrachtgevers.

Natuurlijk is SEO dan belangrijk, maar je moet ook vooral koopintentie creëren door de pijn te duiden van slechte teamfoto’s.

ZAAI Amstelveen 2020

Een ander idee dat ik haar gaf was om al haar mede ZAAI-deelnemers gratis te fotograferen, in ruil voor een online bedankje. Dus, mijn nieuwe profielfoto is genomen door Joanna Vunderink.

Het LinkedIn profiel van Joanna moet de pijn duiden (een gebrek aan recente foto’s, geeft geen professioneel imago; ongelijke LinkedIn profielen zijn amateuristisch; mooie foto’s dragen bij aan de employer branding; sfeerbeelden en kwalitatieve foto’s op de werkvloer geven jouw marketingafdeling de juiste tools om in te zetten op LinkedIn, Instagram en Facebook, net als de DTP’ers die goede beelden voor websites en advertenties kunnen gebruiken; zonder moeite gewoon elke maand frisse mooie nieuwe foto’s).

Marketing voor fotografen

Ligt voor het grijpen. Er zijn duizenden en duizenden bedrijven die te wachten zitten op goed beeldmateriaal, maak het hen gemakkelijk door een abonnementsmodel aan te bieden.

Succes!

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top