fbpx
marketing tips van rapper 6ix9ine

Marketingtips van rapper Sixnine die wij kunnen gebruiken.

Wedden dat jij dit walgelijk vindt… En toch. De rapper verbreekt record na record. En dat voor iemand die iedereen gesnitched heeft…

Marketing is alles. Iets wat rapper Sixnine als geen ander snapt. Zijn muziek is grof, hard, vol geweld. Zijn imago is vol tattoos, felgekleurd haar en extreem.

Wat kan je leren van sixnine?

Sixnine brak door toen hij zijn haar in de regenboogkleuren verfde en nòg gewelddadigere muziek ging maken.

Hij viel op.

Toen zijn criminele gedrag (veel oude zaken) hem inhaalden was hij al bekend genoeg om te leven van de muziek. Hij kreeg 47 jaar gevangenschap, maar hij ‘snitchte’ (verraadde) iedereen en kwam recent, na 2 jaar, vrij.

Snitchten is echt een doodvonnis (letterlijk en figuurlijk) in de rapscene. Zeker in de gangcultuur.

Dus er werd volop gespeculeerd of we ooit nog iets van deze “one day fly” zouden horen. In de podcast van rapper Faberyayo en Sef waren ze daar ook kort over. We zouden nooit meet van hem horen…

Trolling

En toen kreeg hij weer toegang tot social media. Hij koos een briljant moment: de burgermeester van LA riep op mensen op bedrijfseigenaren te ‘snitchen’ die zich niet aan de corona regels hielden. Het enige wat nodig was, was 1 post:

marketing tips van sixnine
https://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-8190267/Tekashi-69-posts-Instagram-comment-release-prison.html

En toen dacht ik: ‘dit is goud’

Het internet verloor zijn verstand.

De ene helft vond het hilarisch, de andere helft was stomwoestverbaasd dat hij grapjes ging maken over zijn verschrikkelijke snitchen.

Volg de aandacht

Tori Lanez heeft een van de meest bekeken Instagram  “Quarantaine radio”, een van de grootse Instagram shows van het moment.

En raad eens wie er opdook…

Juist.

Sixnine. Die op een grappige manier nieuwe muziek aankondigt. En weer ging het los. Alle (roddel) websites hadden het er weer over. Wauw.

HUMOR

Hij probeert niet te doen alsof het niet gebeurt is maar omarmt zijn nieuwe rol en wat hij gedaan heeft. Het past in het tijdsbeeld van de internet grapjes, memes en elkaar belanhelijk maken.

Alleen in de 20’s

Aandacht is de heilige graal van internet en Sixnine weet elke keer de aandacht te vangen tot grote frustratie van zijn collega’s. Wat hem op zijn beurt nóg meer aandacht oplevert.

Bas smit

Aandacht, aandacht en aandacht. In Nederland is Bas Smit daar ook geweldig in. Zijn account focust op humor het liefst van die ‘home video-achtige’ grapjes. In een interview met BNR vertel hij zijn doel ook, eerst de aandacht, dan het ‘geld’.

Marketingtips van rapper Sixnine

Als je durft op te vallen. En je haar kleuren in regenboogkleuren in een macho cultuur is best gewaagd en in tegenstelling tot de trend weer gewelddadige muziek maakt grijp je aandacht. En aandacht is de ‘currency’ van nu.

Timing

Ook zijn timing is subliem slim. Hij is een absolute natural wat dat betreft. Sixnine ging ‘live’ op Instagram en er keken een record aantal mensen 2 miljoen en DAARNA dropte hij zijn eerste nieuwe single.

De single is trending en binnen een paar 120 miljoen views.

YOU’RE MAD. I’M BACK. HAHA!

Beatles en Alice Cooper

Ben jij boven de 30/ 40 vind je dit waarschijnlijk walgelijk. In Supermensch: The Legend of Shep Gordon hoor je de legendarische manager zeggen: ‘ik wilde dat de vaders hun kinderen verboden te luisteren naar Alice Cooper’. En dat lukte. Geweldige strategie.

Daarvoor waren het de Beatles die door de ouders werden veroordeeld.

En deze gigantische schreeuwlelijk doet hetzelfde. Wees walgelijk en geef de mensen wat om over te praten. Je ziet het resultaat.

SAAI

De wereld is een saaie plek. De reden dat Sixnine zo succesvol is, is omdat er opschudding is. Er gebeurt wat. Het is tout, tikkeltje eng en gewelddadig. Het is heerlijk om te kijken wat er gebeurt nu hij zoveel succes heeft. DAT is de white space: entertainment. Wees entertaining met je merk en je zult succes bereiken.

Jouw marketing

Wil je mega succes moet je keihard opvallen en emoties raken. Ik kan roepen wat ik wil want er zijn er maar weinig die ECHT succes willen èchte rijkdom zoeken. Je kop boven het maaiveld is doodeng en in onze brave burgermaatschappij is het bijna een doodzonde om op te vallen want je bent een excentriekeling of internetgekkie.

Maar de timing van Sixnine, het bespelen van al deze gevoelens en gebruik maken van je bestaande ‘assets’ is een superslimme manier om succesvol te worden. Net als Connor McGregor deed in de UFC.

HOUDBAARHEID

Komt ‘ie hoor: die calvinistische vraag: is dit houdbaar? De wedervraag die ik heb is, was zijn andere leven dat? Het straatleven. Man, als je een 35-jarige gangbanger bent, ben je een senior citizen. Nu snel heeeeeel veel geld verdienen en je moment pakken is per definitie zowat het business model van een artiest.

Welke reclamebureau’s ken jij die uitzinnig zijn?

Welke merken doen Opmerkelijk dingen? Het zijn er te weinig. Er is zo ontzettend veel ruimte voor brutale merken ik word er helemaal blij van 🙂

Veel plezier/ walging bij het kijken naar de clip:

Boek nu een goed idee gesprek

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *