fbpx

Mis deze kans niet

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

Adverteren op social media? Zorg ervoor dat jij de grootste kans voor bedrijven sinds tijden niet mist. Er is namelijk geen enkele betere mogelijkheid voor bedrijven geweest in de geschiedenis dan de tijd waar we nu in leven.

Adverteren op social media is naar mijn mening de allerbeste manier om te groeien als bedrijf. Nog nooit is er een moment geweest in de geschiedenis waar je ‘onbekende’ mensen (prospects) jouw boodschap kon laten zien.

Wij maken voor verschillende bedrijven advertenties en regelen de plaatsing. Ik was al enthousiast maar zie reusulaten die mij stijl achterover slaan. Het is een bizar idee dat niet ieder bedrijf gebruik maakt van deze kans.

Ik hoor wel eens:

“Ja maar Hans, ik heb weleens €100 geadverteerd en het leverde niets op.”

Je advertentie moet natuurlijk wel goed zijn!

Als jij een keer een bericht hebt gepromoot en je kreeg er niet direct handel uit, dan betekent het niet per definitie dat adverteren niet werkt. Het betekent alleen maar dat de advertentie niet goed was of je te snel gestopt bent.

Als je niet snel op de advertentiewagen springt, doet je concurrent het en rij je achter zijn locomotief aan. En ga jij maar eens een locomotief inhalen.

Zelf adverteren dus.

Reclame

Ik ben heel onrustig dus maak ik ‘s avonds vaak een wandeling. Ik kijk dan graag de huiskamers van andere mensen in. Ik zie mensen lekker hangen en ontspannen op de bank, tv kijken, maar ik zie ook dat veel mensen tegelijkertijd op hun telefoon zitten.

Grote merken en bedrijven kunnen televisiereclames betalen (en dat doen ze nog steeds, omdat reclame werkt. Ze zijn niet gek!), maar jij en ik kunnen ook diezelfde mensen, die tv kijken, bereiken. Inderdaad, op hun mobiel, via advertenties.

Sterker, het kan nog beter meetbaar ook.

Ik hoor veel ondernemers klagen dat ze niet genoeg werk hebben, maar ze adverteren ook niet. Je MOET in deze tijd, naast e-mail marketing en sociale media presence, adverteren om nieuwe mensen te bereiken en jouw business draaiende te houden.

Meetbaar

Mijn aanname dat mensen niet genoeg adverteren is omdat men verwacht dat advertenties meteen geld opleveren. Dat kán wel. Maar je moet eerst een band opbouwen met je publiek.

Je koopt niet snel iets van een onbekende. En toch willen we wel meteen bij de eerste advertentie een verkoop behalen.

Of zoals marketinglegende Gary Vaynerchuck zegt:

“if you want to sell on first sight, it is just like trying to sleep with an attractive person on the first sight…’

7 regels voor een goede advertentie

1 Stopping power

Zorg ervoor dat je advertentie opvalt. Kleurgebruik, scherpe vraagstellingen, mooie mensen, lelijke mensen, herkenbare dingen, etc etc. Kortom, investeer in creativiteit. Beter 1 dure advertentie met geweldige resultaten dan een paar halfbakken.

2 Ken je doelgroep

Waar reageert je doelgroep op? Wie maakt de koopbeslissing? Meestal boekt de vrouw de vakantie bijvoorbeeld (althans in mijn gezin). Richt je op de juiste doelgroep (maar richt eerst breed, want soms kan je voor verrassingen komen te staan en klikt en koopt een hele andere doelgroep…)

3. Engagement

Push niet. Probeer een probleem op te lossen of iets leuks aan de doelgroep te laten zien. Het is niet voor niks SOCIAL media, dus wees social.

4. Platform

Ik vind dat je rekening moet houden met het platform. Op Instagram zitten mensen nu veel op Stories. Dan moet de advertentie bijvoorbeeld staand gefilmd zijn. Maar de advertentie moet ook ‘natuurlijk’ aanvoelen. Veel bedrijven maken banners voor Instagram, dat voelt niet lekker. Je moet het gevoel hebben of je op iemands story zit, dan haal je de meeste views.

5. Call to action

Je hebt maar heel kort de aandacht, zorg dat je je boodschap duidelijk maakt wat je wilt.

6. Een boodschap per keer

je kunt maar 1 boodschap per keer communiceren. Dus niet; ‘we zijn de beste, en kijk eens naar deze referenties en deze award en wat een leuke collega’s en ohja reageer ook even…’ Hou het simpel. Social media is vluchtig dus je moet de aandacht grijpen en vragen om wat je wilt. Bijvoorbeeld: De Relatiemarketeers bedenkt elke week een creatieve advertentie voor jou. Boek hier een sparsessie.

7. Eén advertentie is geen advertentie

Stop niet. Maak elke maand budget vrij en maak meerdere advertenties voor je doelgroep. Je hebt veel contactmomenten nodig om een deal te maken. Het is lange termijn. Hoe meer geld je investeert hoe groter je kan worden.

Omdat het middel (Facebook en Instagram advertentiebudget) zo laagdrempelig is, nemen we het niet serieus genoeg. Terwijl daar veel mensen de fout in gaan.

Investeer in goede advertenties.

Huur een DTP-er, tekstschrijver of reclamebureau in (ik zou De Relatiemarketeers adviseren ;-))

Wil je meer omzet? Wil je groeien als bedrijf? Heb je geen creativitijd? Start dan morgen met adverteren.

Bekijk hier ons werk.

adverteren op social media
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top