fbpx

Nadelen van SEO

  1. Het creëert geen vraag
  2. Het creëert geen vraag
  3. Het creëert geen vraag
  4. Je bent van anderen afhankelijk (specialisten en enger: Google)
  5. Het is freakin’ onbegrijpelijk
  6. De markt zorgt er wel voor dat SEO steeds ingewikkelder wordt
  7. Concurrentie is moordend
  8. Niet op pagina 1 en je bestaat niet
  9. Het is schieten met hagel t.o.v getargette mailings/ adds
  10. Langzaam. Het duurt lang voordat je resultaten krijgt.
  11. Prijzig. Een SEO blog laten schrijven kost je al gauw € 150, daarvoor moet je het zelf uploaden en is het niet geoptimaliseerd.

Winkeltje

Een SEO strategie is het nieuwe kruidenierschap, wachten tot een klant je winkeltje binnenloopt en dan maar hopen dat je winkel precies is wat de klant zoekt.

Een strategie voor losers, angstige pussycats die linkjes verzamelen achter hun computer. Winnaars nemen het initiatief en gaan erop uit! Bellen, versturen mailings, maken content, marketen, volgen op, maken afspraken en closen.

SEO is geen aanvalsplan maar defensief…. 

Nadelen van SEO

Geen originele gedachte

De nadelen van SEO en SEA is dat iedereen er verslaafd aan is geraakt. Vergeet het allemaal. Als iedereen op die SEO sneltrein zit neem dan de auto want die weg is VRIJ! plankgas haal je dat seo boemeltje in.

NU (ance)

Ok. Tot zover de stelling. Als je nog geen klanten hebt. Of je wilt snel groeien. Dan zijn er betere alternatieven die 1 op 1 leiden tot deals dan SEO. Punt. Creatieve content, direct mailings, Linkedin Sales Navigator en netwerken om maar wat voorbeelden te noemen. Ik ken zelfs een SEO guru die zijn eerste klanten binnenhaalde bij Open Coffees (!)

Need I say more?

Vraag creëren

Mijn startpunt is altijd om vraag te creëren. Mijn eerste bedrijf draaide rondom een machine (de Schoonspoeler) die nog niet bestond. Dan kun je zeggen, dan moet je content schrijven rond onderwerpen die je consument interessant vind en dan komen ze wel.

Yeah right.

Die kans is er. Maar ik moest mijn hypotheek betalen. Dus wij gingen de straat op en hingen door heel Amsterdam elke maand 30-50 Schoonspoelers gratis op testlocaties. En na 5 jaar hadden we meer dan 1.000 klanten. Dat was never ever nooit gelukt met SEO.

Voor mijn bedrijf De Relatiemarketeers deed ik ook veel SEO aan het begin, dat duurde een eeuwigheid, ik las tips en optimaliseerde. Misschien dat ik elke week twee blogs had kunnen schrijven maar ook dat kost tijd en/ of geld (dat ik niet had) maar dan had ook nooit (op mijn termen, marketing en content) kunnen scoren.

Dan zou je kunnen zeggen: je moet blogs schrijven die je doelgroep wilt lezen zodat ze in je invloedssferen komen. Dat zei businesscoach Nico Oud in onze podcast ook. En dat is ook slim. Maar toch ben ik zelf meer van de directe benadering.

Hey, dit ben ik en dit kan ik.

Hey, dit ben ik en dit kan ik.

Hey, dit ben ik en dit kan ik.

Hey, dit ben ik en dit kan ik.

Wil je mijn product? (of download dit en je komt in mijn funnel)

Marketing advies

Tot zover mijn aanpak als je snel meer omzet wilt maken.

Natuurlijk moet je SEO niet links laten liggen. Ik blog zelf ook, je krijgt er autoriteit door, vormt je eigen gedachten en wellicht brengt het bezoekers naar je site dat is ontegenzeggelijk.

Sterker, ik schrijf ook blogs voor klanten en adviseer het ook. Je moet vindbaar zijn.

Long tail is natuurlijk interessant. En als mensen écht op zoek zijn naar een product of dienst, aan het einde van een keten (snoertje x nodig voor apparaat y) dan moét je bovenaan staan.

Maar ik vind SEO niet als primair uitgangspunt om je omzet te boosten . Ik prefereer zelf de aanval te kiezen. Dat is aan een ieder natuurlijk. Omdat er zoveel aandacht uitgaat naar online marketing en er zo weinig opvallende creatieve content zijn (en mee wordt geadverteerd) zie ik meer kansen.

Imago & Branding

Bovendien als je heel erg bekent bent door middel van advertenties en artikelen, dan is de kans dat mensen die dan dmv SEO bij je komen en iets kopen veel groter

SEO

Conclusie. Als je tijd hebt om te bloggen, doe het. Heb je een stabiele basis? Optimaliseer voor internet en wellicht krijg je zomaar klanten. Nico Oud noemde in onze podcast al:

‘online vastgoed’.

Klinkt vet bruut en wil ik ook wel! Maar hij staat op veel keywords nummer één, dan lukt het ja. Als dat tevergeefs niet lukt (want je hebt geen 100% controle, vandaar dat men het ook niet op basis van no cure no pay kan doen) heb je niks. En dat is voor mij een te groot risico.

1 reactie op “10 redenen waarom SEO voor Pussycats is”

  1. Pingback: Daniel Kuipers, SEO expert, in De Relatiemarketing podcast - De Relatiemarketeers

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *