fbpx
Onbaording flow

Onboarding flow

Een onboarding flow is een reeks opeenvolgende acties (in dit geval mails) die ervoor moeten zorgen dat de emotionele binding met tussen jou en je prospects automatisch in werking wordt gesteld. Je kunt allerlei zaken instellen, een bepaalde actie wanneer iemand op een link klikt of iets download. Of een herinnering sturen wanneer de eerste email niet is geopend. Allerlei handige, vooraf in te stellen, acties. 

Wij gebruiken de onboarding flow met name voor de emotionele binding. Meestal per e-mail. Maar het is voor veel meer doelen toe te passen. 

Onze klant Loanstreet werd bezocht door de minister van economische zaken, stond in alle bladen en werd in één adem genoemd met Adyen.

En toch. Er moest omzet gemaakt worden. Ik gaf in de loopgangen ongevraagd advies zoals ik weleens schijn te doen ;-). En toen mocht ik het echt doen…

De vent voor de tent

Mijn filosofie is dat je je mensen in je marketing voorop moet zetten. Geen stockfoto’s en slappe icoontjes op je site. Je verhaal, je why. Om vervolgens een emotionele binding aan te gaan met je klant.

 

Hoe?

We begonnen met een huisstijlupgrade en een zogeheten ‘keyvisual’ waarmee we konden spelen.

Vaak is een huisstijl in het MKB beperkt tot een logo en een kleur, wij bedenken daar vaak een extra set elementen bij.

En er moest natuurlijk een fotoshoot komen om de mannen letterlijk op de voorgrond te laten treden. Samen met de keyvisuals kwam het tot een samenhangend geheel.

Dan.

Hoe ga je ondernemers toegang laten verlenen tot hun administratie zodat ze de beste financiering kunnen krijgen? Loanstreet is namelijk een stukje software dat jouw administratiepakket analyseert en zoekt naar de beste financieringsmogelijkheden. Best een lastige propositie. Maar gelukkig dankzij de exposure (en de niet aflatende belletjes van Sergio) hadden ze toch een maillijst van 3.000 plus personen.

En die lijst. Dat is je goud. Blijkt maar weer want het is meetbaar een succes gebleken. Hop on Board

Je wilt vertouwen opwekken en een band creëren dus bouwden we een onboarding flow, een belangrijk onderdeel van de marketing automation, waarin we werkten aan vertrouwen, fun en expertise. 

We introduceerden de sleutelfiguren van Loanstreet om te laten zien dat er echte mensen achter de api zaten, met leuke échte interviews, niet die BS PR versie die we meestal voorgeschoteld krijgen. Ook interviewden we succesvolle business cases.

Iedereen die een nieuwe aanvraag deed op loanstreet.nl kreeg deze onboarding flow, een serie opeenvolgende emails.

Sinds augustus 2018 werd de flow 6.000 keer voltooid, 30.000 automatisch verstuurde e-mails met een gemiddelde open rate van bijna 40%. En 5700 van de 6500 heeft de hele flow afgemaakt van 5 e-mails zonder uit te schrijven. 

Een jaar later. Het werkte. Lekker. Voor m’n ego, maar vooral voor Loanstreet natuurlijk. Zo goed dat we mee mochten naar het Exact Summit om te vertellen wat we deden. 

Onboarding Flow

Deze onboarding flow of serie opeenvolgende e-mails is voor bijna iedere organisatie een must. Je automatiseert het eerste deel van de relatie. Je bouwt een band op en daarmee verhoog je de kans op loyale klanten omdat er een diepere verbinding is. Een loyale klant geeft 200 tot 300% meer uit en blijft langer klant.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *