fbpx

Vijf tips voor effectieve horecamarketing

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

Vijf tips voor horecamarketing.

Wil je meer omzet in je horeca bedrijf? Dan is creatieve marketing essentieel.

Met goede horecamarketing zorg je voor een hoge naamsbekendheid, zichtbaarheid en natuurlijk uiteindelijk meer omzet. De concurrentie is moordend. Hieronder onze vijf tips voor horecamarketing.

Als je meer omzet wilt, moet je meer mensen bereiken. Johan Cruijf, zou dit beamen.

Wij werken voor een groot aantal (horeca) bedrijven en weten inmiddels de blauwdruk van effectieve marketing. Iedere horecazaak vraagt natuurlijk om specifieke marketing, zo heb je restaurants, een cocktailbar, een bierbrouwerij, een koffietentje, enzovoorts, maar er zijn wel een aantal marketingactiviteiten die iedere zaak kan toepassen.

Bekijk onze tips en tricks voor horecamarketing die iedere zaak kan toepassen om een boost te krijgen door marketingactiviteiten. 

Bij horeca marketing zijn twee zaken essentieel:

  • Het behouden van bestaande gasten en hen vaker terug laten komen
  • Het aantrekken van nieuwe gasten.

Wij geven vijf tips voor horeca marketing:

Horeca marketing tip 1: advertenties

Wil je nieuwe gasten aantrekken?

Dan moet je adverteren. Als je adverteert kom je hoe dan ook in beeld bij jouw doelgroep. Adverteren klinkt ingewikkeld, maar op social media kun je jouw berichten gebruiken als advertenties. Dat voelt ook het prettigst voor de social media gebruiker. Creatieve advertenties met stopping power zullen mensen ook daadwerkelijk bereiken en waarschijnlijk zorgen voor interactie.

tips voor horecamarketing
Facebook advertentie voor FEBO: Wat is jouw lievelingssnack? Klik op de smiley of hartje. De advertentie was interactief, veel mensen klikten en het bereik was erg groot.

Horeca marketing tip 2: E-mail marketing

Je wilt een band opbouwen met je vaste gasten. Dat doe je door je verhaal te vertellen en je gasten betrekken bij je zaak. Email nieuwsbrieven werken het beste.

Stuur iedere maand een leuke e-mail nieuwsbrief. Veel mensen denken: wie leest er nou nog een e-mail? Tuurlijk, niet iedereen zal de e-mail openen, maar er zijn genoeg mensen die dat wel doen. Als je iedere maand een creatieve e-mail verstuurt met daarin leuke informatie over jouw horecazaak creëer je een band met jouw gasten en blijf je top of mind. 

tips voor Horecamarketing

Wat zet je dan in zo’n e-mail nieuwsbrief?

Hier zijn echt oneindig veel dingen voor te bedenken. Bijvoorbeeld:

  • het nieuwe menu
  • één specifiek gerecht of drankje in de spotlight zetten
  • een winactie delen
  • een nieuwe medewerker introduceren
  • een speciale avond aankondigen, et cetera.  

Ook kun je e-mail gebruiken om vaste gasten te feliciteren met hun verjaardag of nieuwtjes te delen. Wij hebben een lijst met honderden creatieve ideeën voor restuarants.

E-mailadressen kun je op verschillende manieren verzamelen. Je kunt na ieder diner een kaartje achterlaten waar ze hun e-mailadres op schrijven zodat ze mee kunnen doen met een winactie. Ook op social media kun je mensen zich laten inschrijven voor jouw nieuwsbrief.  Op die manier heb je binnen no time een lange lijst met e-mailadressen. (En wel zo prettig dat die lijst in jouw eigendom is).

Adverteren op social media en daarna mensen op je email lijst krijgen, het is de heilige twee-eenheid voor succesvolle horecamarketing. Diepere informatie over dit succesrecept. Download dan ons gratis ebook, het recept voor succesvolle horecamarketing.

Horeca marketing tip 3: Consistentie

Wat ALTIJD belangrijk is bij marketing is consistentie. Als je consistent iedere maand of één keer in de twee weken een bericht eruit stuurt, blijf je top of mind bij je gasten. Je wilt niet vergeten worden. Een quote die ik vaker gebruik, is de volgende:

tips voor horecamarketing

‘Frequency builds familiarity and familiarity builds trust’

Oftewel: hoe vaker we iets zien hoe eerder we het vertrouwen en hoe groter de kans dat mensen bij je komen eten en drinken.

Als je zelf geen tijd hebt om consistent bezig te zijn met horeca marketing, besteed het dan uit. Wij kunnen jouw marketing oppakken zodat je daar zelf niet aan hoeft te denken, maar je wel altijd top of mind bent bij jouw gasten.

Horeca marketing tip 4: Creativiteit

Wees creatief.

Mensen willen niet iets zien wat ‘gewoon’ is of iets is wat ze al vaker zien. Je moet opvallen om gezien te worden. Wees dus creatief wat betreft de marketing. Een bord eten verkoopt niet, een mens met een bord eten wel. Dat zijn details die veel verschil maken.

tips voor horecamarketing
Tokyo Ramen Takeichi is erg onbekend. Door de Facebook en Instagram advertenties trekken ze veel nieuwe gasten.

Hierdoor creëer je interactie met je volgers en blijven ze ook daadwerkelijk even stilstaan bij jouw post. Je kunt ook leuke acties bedenken, winacties delen of bijvoorbeeld een gekke foto plaatsen. Zodra je de inhoud hebt bedacht, kun je gaan nadenken over de kanalen die je wilt gebruiken voor jouw horeca marketing.

Horeca marketing tip 5: Social media

Sociale media, is essentieel voor horecamarketing. Bijna iedereen zit op Facebook, Instagram of zelfs allebei. Deze kanalen geven je veel mogelijkheden om berichten, foto’s en video’s te laten zien aan je doelgroep.

Zorg dat mensen jouw social media kanalen vinden, liken en actief gaan volgen. Je kunt op je website ook jouw social media kanalen delen. Zodra mensen jouw pagina liken of volgen, zien ze berichten die jij deelt. Op die manier blijf je top of mind als je natuurlijk consistent creatieve boodschappen deelt. Let op: het is uitermate belangrijk naast het maken van veel posts dat je ook adverteert.

Ook hierbij kunnen wij je helpen. Plan een sparsessie in! info@derelatiemarketeers.nl

Het team van De Relatiemarketeers

Van links naar rechts, Frederique is hoofd content en interviewer, Ryan is advertentiespecialist, Desmond is chief operations, Hans creatief en Selin zorgt voor SEO en rapportages. Daarnaast werken we met allerlei freelancers voor design, video, tekst en ieder denkbare discipline die we nodig hebben om jouw bedrijf succesvoller te maken.

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top