Branding. Rights: https://www.flickr.com/photos/somethingness/

Waarom moeten we aan branding doen?

Ik schrok van het nummer 1 A merk, maar ik vond het ook logisch. Nummer 1 A-merk is namelijk. Marlboro. Met afstand.

€ 477 miljoen.

Nummer 2? Coca Cola met een omzet van € 325 miljoen. 152 miljoen euro minder.

Hoe komt dat? Marlboro mag al jarenlang niet meer adverteren. Maar toen ze het nog wel mochten besteedde ze ongoddelijk veel geld aan branding. Naamsbekendheid dus.

‘Wij zijn geen multinationaal, wij hebben niet zulke budgetten!’, hoor ik je denken.

Nee.

Maar wat je wel kunt doen, zeker nu de economie goed is, is werken aan je branding.

Dat doe je door niet alleen in te zetten op sales, maar sponsoring, gevoelens opwekkende (online) advertenties en natuurlijk een kneiter van een relatiemarketing strategie. Heerlijk onmeetbaar 🙂 Dus niet concentreren op click through rates, niet concentreren op roi per campagne maar een plekje nestelen in het hoofd van je doelgroep.

Net zoals nieuwe advertising ster Safi Graauw gepassioneerd vertelde bij BNR. ‘Merken moeten niet meer in campagne’s denken.’ (Ik parafraseer, maar luister het interessante interview.)

Ik denk dat we als MKB-er juist geluk hebben t.o.v. de multinational voor de massa. Wij kunnen 100 personen/ bedrijven als doelwit identificeren en vol op branding inzetten.

Want als de volgende recessie uitbreekt en je moet vol aan de bak, dan ben je blij dat je aan branding gedaan hebt want je doelgroep kent je. En niet als een constant verkopende, sales partij maar als de partij waar jij en ik over nagedacht hebben wat we willen uitstralen.

Geïnteresseerd in een brandingstrategie? Plan een afspraak!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *