fbpx

Wat is direct marketing?

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

Direct marketing is als je rechtstreek contact opneemt met je doelgroep. Wij zijn er fan van. Hoppa, actie in de tent. Knallen. Gewoon eens bellen; telemarketing dus. 

Koud bellen, cold callling, koude acquisitie is nog steeds krachtig. En goedkoop ook. Tegenwoordig bel je niet zo snel meer koud. Je doet eerst wat online research bijvoorbeeld. Of maakt een selectie op branche. 

Maar ook sms-marketing en e-mailmarketing zijn direct marketing. Het gaat er vooral om dat de marketing rechtstreek is en dat je meteen antwoord hebt. Sociale media advertenties gericht op een WhatsApp conversatie of direct response is ook een voorbeeld van direct marketing. 

(YouTube filmpje)

Doel van direct marketing

Direct marketing is push marketing; ook wel below the line genoemd! 

Als je een klein bedrijf bent, is direct marketing een goede manier van marketing. Het werkt nog steeds heel goed, want je zorgt ervoor dat je meteen in contact komt met je prospects en leads. 

Weinig mensen zijn fan van mensen te bellen of een rechtstreekse mail, maar het werkt nog wel goed! 

Ervaringen direct marketing; cold calling

Het is niet mijn favoriet. Maar als ik geen budget zou hebben en morgen € 1000 zou moeten verdienen, ga ik vandaag bellen. En iedereen die iets anders zegt, liegt. 

In den beginne van De Relatiemarketeers heb ik zeker gebeld. Hoewel het niet mijn ‘ding’ is, heb ik zeker klanten binnengehaald. Toen ik direct mailing ging toepassen, eerst iets sturen en daarna bellen, ging het beter. En nu kan ik me heerlijk focussen op marketing en brandingszaken die ik écht leuk vindt. Maar dat is luxe. 

DM in Instagram

We hebben honderden accounts aangeschreven zonder goede resultaten. Dat kan aan ons liggen. Legio mensen hebben daar wel goede ervaringen mee. Misschien heeft het ermee te maken dat onze Instagram volgers niet hoog zijn/waren. Dit is een mega numbers game. Je moet echt duizenden DM’s sturen en je boodschap finetunen.

E-mail 

Duizenden koude e-mails hebben we verstuurd naar onze prospects. Een paar klanten aan overgehouden. Ik vind dat voldoende. Persoonlijk gerichte, leuke e-mails één voor één gericht aan de prospects in een soort funnel, een opeenvolging van interessante e-mails.

Het is vooral veel werk en je moet echt door de ruis heen breken om op te vallen én om iets te bereiken. Gepersonaliseerd is dus essentieel. En vooral niet te snel overgaan op ‘verkopen’. Bouw je relatie, geef meerwaarde of plezier. 

Conclusie

Denk eraan, het is wel een numbers game want je zult heel veel moeten bellen en mailen mocht je een reactie willen krijgen, want niet iedereen zal meteen ja zeggen. 

In onze filosofie is het onderdeel van je marketingmix. Stel, je gaat je prospects bellen. Dan is het wel heel lekker als ze je al kennen! Dan sta je al 1-0 voor. 

Marketing en sales zijn met elkaar verweven. Direct marketing is absoluut nodig, maar focus je niet alleen maar op direct marketing. Besteed ook tijd en budget aan je branding. 

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top