fbpx

Wat is een Prospect?

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

Een prospect is iemand die je graag tot klant wil krijgen, dus iemand die jou nog niet kent maar die je wilt benaderen en als klant wilt.

Soms heb je wel al in je hoofd wie je prospect is, bijvoorbeeld een klein bedrijf, een groot bedrijf, gemeente, instelling of een consument. Maar je moet het exact weten.

Hoe ziet jouw prospect eruit? 

Het is goed om na te denken hoe een ideale prospect er uit ziet. Hoe oud is hij/ zij? Welke achtergrond heeft de prospect. Welk ervaringsniveau, is het een beslisser, etc.

Aan de start van je bedrijf wil je iedereen bedienen. Logisch, de schoorsteen moet roken. Toch is een duidelijke omschrijving erg belangrijk om beter aan de wensen van je prospect te voldoen.

Wat wil je prospect zien?

Je kan je voorstellen dat een jonge meid anders benaderd wilt worden dan een oudere oma. De tone of voice is anders, het platform is anders, de visuele componenten zijn anders.

Als je weet wie je prospect is, dan kun je een inschatting maken van welke content je gaat communiceren. Is je doelgroep geïnteresseerd in uitleggers via YouTube? Luisteren ze podcasts? Scrollen ze de hele dag op Instagram of willen ze een papieren mailing?

En vervolgens kun je bepalen wát je prospect wilt zien/ horen/ lezen? Welke onderwerpen zijn interessant. Denk verder dan alleen je eigen informatie. Een goed voorbeeld van contextuele context zijn bijvoorbeeld ‘soaps’, die heten soaps omdat de reclamemakers van de zeepfabrikanten merkten dat als de zeep in een andere context werd gepresenteerd de sales omhoog gingen.

Een goed voorbeeld van hoe Procter & Gamble keek naar hun doelgroep, prospects en besloten iets te maken waar behoefte aan was en zo klanten verworven.

Voorbeeld van een goed omschreven prospect

Ons bedrijf, De Relatiemarketeers, richt zich op:

“Zzp-ers en kleine bedrijven, ondernemers die jong van geest zijn en open staan voor een creatieve, opvallende marketingbenadering en graag willen groeien met hun onderneming.”

Benaderen van je prospects

Als je weet wie je doelgroep is, wat ze willen weten/ gevoelig voor zijn en waar ze zitten kun je ze gaan benaderen. Dat kan zijn met direct marketing, telemarketing, email, direct mailing, advertenties of andere soorten van adverteren.

Welke pijn ervaart de prospect? En hoe bied je de oplossing aan.

Goed nadenken over je prospect is een interessante manier om te kijken naar je marketing.

Wie ga je benaderen?

Hoe ga je je prospect vinden?

Hoe ga je ervoor zorgen dat je prospect jou aardig gaat vinden?

En later, hoe zorg je ervoor dat ze loyale klanten worden?

Wil je eens sparren over een creatieve benadering van je prospects?

Neem contact op.

Neem contact op.

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top