fbpx

Wat is een SWOT-analyse?

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

En hoe zet je als zzp-er of klein bedrijf een SWOT-analyse in op het gebied van je marketing?

Als je een bedrijf begint of een nieuw product wilt introduceren, is het goed om een analyse te maken van de markt. 

Dus je gaat kijken naar je Strength’s (je sterke punten), je Weaknesses (Je zwakkere punten) de Opportunities (de mogelijkheden) en de Threats (wat zijn de bedreigingen).

SWOT-analyse

Een SWOT-analyse als basis voor je marketing

Mijn visie is dat je als ZZP’er je niet moet verzanden in dikke boekwerken of analyses. Toch is het goed om even te kijken in de markt wat jou uniek maakt. We denken vaak dat we de enige zijn. Maar is dat ook zo? 

Wat kun jij in de marketing gebruiken wat jouw concurrenten niet doen, dus ben je bijvoorbeeld beter, sneller of goedkoper? 

Jouw persoonlijke analyse van de SWOT moet ervoor zorgen dat iedereen meteen weet waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij een ander. 

Dit zijn uitkomsten die je moet halen uit een SWOT-analyse. 

Wat kan jij in de markt brengen wat een ander niet kan? 

Hoe richt je je communicatie hier in?

Hoe ziet dat er visueel uit? 

Waar zit je doelgroep?

Hoe pas je je contentstrategie aan?

SWOT-analyse

Als je een ervaren professioneel bent is het goed om een mooie huisstijl te hebben en is het belangrijk om dit ook bij je content marketing gebruiken. Welke unique sellingpoint heb ik om in de markt te brengen? Hoe kan ik ervoor te zorgen dat mensen met mij in zee gaan?

SWOT-analyse voor zzp-ers en kleine bedrijven

Jouw sterke punten zijn waarschijnlijk ook valkuilen. Ben je extravert en vind je het leuk om met mensen te praten en te netwerken? Dan is de kans aanwezig dat je minder goed ben in analytisch te werk gaan en je administratie en projecten. Een uitkomst van je analyse kan zijn dat jouw concurrentie minder extravert is, maar at ze wel een killer van een strakke projecten leiden. Dat past niet bij jou dus moet je ook niet doen alsof dat zo is. Maak van de nood een deugd en pas je aanbod zo aan dat dit leuk wordt en alles meer telefonisch besproken en geregeld wordt bijvoorbeeld.

 SWOT-analyse

Voor De Relatiemarketeers geldt dit ook, wij zijn in mindere mate een analytisch bureau. Als jij €200 marketingbudget per maand hebt, wil ik dat in creatieve uitingen stoppen en niet in eindeloos gefrut in cijfertjes van je analytics. Daar ligt een voordeel, omdat er nu zoveel nerds zijn die zich bezighouden met cijfermatige marketing. Ik geloof in creatieve communicatie en branding. En daar is data ook belangrijk in, maar niet op basis van €200 per maand. Dan wil je gewoon opvallend communiceren. 

Daar zitten onze sterke punten en tegelijk onze bedreigingen in. We gebruiken dat ook in onze marketing zodat we de ideale klant krijgen die in hetzelfde gelooft. 

Wil je eens sparren en bekijken hoe we jouw kansen optimaal kunnen inzetten voor je marketing?

Neem eens contact op.

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top