fbpx

Wat je mist als je niet aan email marketing doet in de horeca

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

Horeca email marketing.

Je moet email marketing zien als de ruggengraat van je bedrijf.

Mis deze unieke kans niet.

Mijn naam is Hans Breuker van De Relatiemarketeers en samen met mijn team zorg ik ervoor dat jij de bekendste zaak in jouw plaats wordt. Want als je meer naamsbekendheid krijgt zal je meer omzet gaan genereren.

De heilige marketing twee-eenheid voor hotels, restaurants en cafés zijn:

  1. Nieuwe gasten binnenhalen
  2. Een emotionele binding creëren met je gasten

Mis deze kans niet en download het ebook.

Hoe je dat precies doet kun je in lezen ons ebook: het recept voor succesvolle horeca marketing. PS je kunt het ebook ook downloaden als audioboek.

Corona update

Horeca verplichting om email adressen te vragen is een unieke mogelijkheid. Vraag om extra toestemming voor de nieuwsbrief aanmelding.

MAAR LET OP; VRAAG NIET ALLEEN TOESTEMMING! GEEF ER IETS VOOR TERUG, EEN LEUKE WINACTIE.

Mijn verhaal

In 2018 liep ik één van mijn favoriete lunchrestaurants binnen. Er waren weer nieuwe mensen en ik werd niet herkend noch aangesproken. Niet per se vervelend maar ik kwam er zo vaak en voelde een verbinding met de zaak maar andersom kwam die niet echt. 

email marketing horeca

Als gast wil je ‘erbij horen’. Eén van de belangrijkste onderdelen van een loyale gast krijgen. Er is zoveel concurrentie dat je je op je product nauwelijks kunt onderscheiden.

Op een zaterdagavond komt een verliefd stel jouw zaak binnenlopen. Nog wat onwennig samen, hij schuift haar stoel naar achter en probeert weer een tikje onhandig aan te schuiven. Zij kijkt over haar schouder en lacht breed naar hem. Zodra ze gaan zitten is er een klik met het personeel. En ook al hebben ze oog voor elkaar, likken ze nog net hun bord af. De wijn vloeit rijkelijk en smaakt perfect bij het 3 gangen menu. 

Love is in the air.

Het stel loopt weg. Een perfecte avond die ze nooit zullen vergeten. 

Maar ze vergeten jou wel. 

Want hoe hou jij ze op de hoogte zonder dat je hun gegevens hebt? Hoop je dat ze je gaan volgen op je sociale kanalen? Of dat ze terugkomen. Ze lopen zo de deur uit!

Een gemiste kans!

Dit stel heeft alle potentie om je eeuwige beste klanten te worden. Maar je geeft ze niet de mogelijkheid om die binding met je aan te gaan omdat je niet gelooft in de potentie van email.

De harde feiten

Wij versturen voor tientallen partijen email nieuwsbrieven. De cijfers vraag je? Keiharde reserveringen en top of mind awareness.

Ik kan je ook de andere kant laten zien. Niks doen kost je veel meer.  Wat kosten onbezette tafels? Wat kosten die dinsdag-en woensdagavonden je? 

Succesvoorbeeld:

Emailvoorbeeld

Voor restaurant Amici, mijn allereerste emailklant, bedachten we een goed idee. Hij had lege avonden.

Dus probeerde we iets nieuws: shared dining met Italiaanse voorgerechten voor één prijs. Alleen op de dinsdagavond. We verstuurden dat aanbod per email, naar iedereen die er ooit had gereserveerd.

PATS. Elke dinsdagavond volle bak.

Verder dan email marketing

Natuurlijk is dat aanbod ook creatief. Als je iedere maand dezelfde suffe borden eten verstuurd werkt email ook niet. Maar als je er iets leuks van maakt. Ja! Dan heb je je doelgroep te pakken. Een concreet aanbod met alleen maar voorgerechtjes voor een leuke prijs is een originele manier om mindere dagen te compenseren.

Hoe kom je aan email adressen

Je lijst bouwen is essentieel voor horeca succes. Lees hier hoe we dat doen.

Ik heb zelf ook in de horeca gewerkt, en geloof me, ik was geen ster. Ik vergat de helft maar kreeg wel altijd fooi omdat ik natuurlijk wel een enorme ouweneel ben.

Jij wilt je gasten een geweldige ervaring bieden en niet opdringerig zijn. Daar heb ik een oplossing bedacht. Het stel dat een fantastische avond bij je had wil je tot niks verplichten. Daarom leg je een kaartje neer met een leuke winactie:

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, blijf op de hoogte én maak kans op een gratis diner voor twee.

Ik beloof je: stapels aanmeldingen per week. 

Die nieuwe mensen op je lijst stuur je natuurlijk een welkomstemail en maandelijks een entertainende email:

Meer omzet met email marketing horeca

Als je meer omzet wilt in je horeca bedrijf is de kans het grootst om bestaande gasten vaker te laten komen.

Dat doe je door ze te verleiden om andere gerechten te laten proberen dan ze meestal eten. De meeste mensen zijn gewoontedieren en als je ze andere dingen laat zien is de kans groter dat ze vaker komen.

Ook weekmenu’s en daghappen zijn een onderschatte mogelijkheid om je vaste gasten te verwennen. 

Loyale gasten creëren

Er zijn in de psyochologie een aantal factoren die zorgen voor een emotionele binding die zorgt voor een loyale gast.

Zaken als

  • Familiariteit
  • Erbij horen
  • Vertrouwen
  • Fun
  • Email fun

Wat zet je dus in je emails? 

Plezier is een belangrijk component in het kweken van loyale gasten. Plezier in horeca email marketing kan je toevoegen door verschillende elementen:

  • Grappige teksten zijn een goede manier om mensen een glimlach te bezorgen, humoristische acties. Zelfspot is altijd goed. 
  • Korte gifjes met personeelsleden.
  • Speciale ledenacties
  • Proeverijen (wijn, hapjes, nieuwe menu)
  • Producten die je gebruikt in de spotlight zetten (bier, vlees, enz.)
  • Winacties (ook leuk in combinatie met Facebook)

Val op in de titel

Een ander belangrijk onderdeel voor succesvolle horeca emailmarketing is de titel van de email. Gepersonaliseerd natuurlijk en, je raadt het al… ‘leuk’.

  • Wil jij ons best bewaarde geheim weten, Henk?
  • Hallo Lisa, het is zover. Onze spaarkaart is er en…
  • Hoi Emma, niet openen want het is weer grote egotripperij

Email marketing voorbeelden die we maakten voor onze klanten

En zo zijn er nog wel meer redenen voor email marketing

Lees alle 33 redenen, een van de belangrijkste vind ik zelf dat de email lijst van onszelf is. Niemand kan die van je afnemen. En je bent niet afhankelijk van algoritmes, platforms of derde. 

Oh, en voor ik het vergeet je kunt natuurlijk je emailmarketing uitbesteden bij ons. Regelen wij van A tot Zend. Inclusief het verwerken van de email adressen, het email programma en iedere maand verzinnen we leuke, creatieve content en onderwerpregel voor € 225.

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top